INGEN GENERELL ANGREFRIST: Selv om du har det hyggelig på bilturtur kan det være mange grunner til å angre på kjøpet. Dessverre er det ingen generell angrerett.
Sist oppdatert: 9. september 2024
Har du noen gang kjøpt noe du angrer på? De fleste av oss har vel det — og da kommer angreretten godt med. Men hva gjør du hvis du angrer på den nye eller brukte bilen du kjøpte? Det er nemlig begrenset eller ingen angrefrist på bilkjøp. Du har likevel flere rettigheter, enten du kjøpte bilen av forhandler eller privat.
I denne artikkelen skal vi se nærmere på mulighetene for å angre på bilkjøp og hvilke alternativer du har hvis kjøpet ikke går som forventet.
Det kan selvsagt være fristende å angre bilkjøpet, dersom bilen ikke er som forventet. Mange forveksler imidlertid angrerett med bytterett, garanti og reklamasjon, noe som ofte blir upresist. Fristen for å angre kjøpet er 14 dager, dersom du har angrerett under angrerettloven. Du får alle pengene tilbake, uten å måtte oppgi grunn.
Men du har som regel ikke angrerett på bilkjøp — og dermed heller ingen angrefrist på 14 dager. Årsaken til det er at angrerettloven gjelder for kun fjernsalg og salg utenom faste forretningslokaler. I tillegg gjelder den bare for forbrukere som kjøper fra næringsdrivende. Angrerettloven gjelder altså ikke for kjøp og salg mellom privatpersoner.
Det er kun i noen få tilfeller du levere bilen i retur innen en gitt angrefrist, så sant du kjøper hos en forhandler. Du har imidlertid aldri angrerett ved kjøpkjøp hos en privatperson. Det er likevel mulig å kreve reklamasjon for skjulte feil og mangler, så sant disse problemene ikke burde ha vært forventet med tanke på bilens alder, synlige tilstand og kilometerstand. Du har krav på reklamasjon, enten du kjøper bil hos forhandler eller privat.
Få tilbud fra 3 advokater innen bilsaker. Tjenesten er helt gratis og uforpliktende.
Angrerettloven gir en kjøper angrerett, men den forutsetter at kjøpet skjer gjennom internett, telefon, i hjemmet, eller på messer for eksempel. I tillegg må kjøper være en privatperson, og selger en næringsdrivende. Private kjøp av bruktbil på Finn.no eller Facebook vil derfor ikke være omfattet. Typiske næringsdrivende er bruktbilforhandlere.
Følgende kriterier må være oppfylt for at du skal ha angrerett (og dermed også angrefrist) ved bilkjøp under angrerettloven:
Du må være obs på at det finnes visse begrensninger. Angreretten gjelder ikke hvis du skriver under kjøpekontrakten i forretningslokalene til selgeren, selv om dere avtalte kjøpet muntlig utenfor forretningsstedet. Du kan heller ikke angre ved fjernsalg, dersom du selv tok initiativ til det og forhandleren egentlig ikke tilbyr fjernsalg.
Du har en angrefrist på 14 dager etter at bilen er overlevert til deg fra forhandleren, dersom du oppfyller alle vilkårene for angrerett. Du skal få med et angrefristskjema når du kjøpte bilen. Hvis ikke, så blir angrefristen forlenget med opptil 12 måneder. Du må levere inn angrefristskjemaet eller melde fra om at du ønsker å bruke angreretten innen fristen har utløpt. Bilen må leveres i retur innen 14 dager etter at du har angret kjøpet.
Bilforhandleren har 14 dager på å tilbakebetale pengene fra skjeamet er mottatt — men de kan vente til de også har mottatt selve bilen. Du bør derfor ikke utsette innleveringen mer enn nødvendig.
Man kan også ha angrerett / angrefrist ved bilkjøp hos forandler, hvis man har avtalt dette i kjøpekontrakten. Det kan også være mulig å inngå en slik avtale i etterkant av handelen. Forutsetningen er at både kjøper og selger er enige om at kjøperen kan levere bilen i retur, uten at det er noe galt med den.
Slik går du frem for å avtale avtalefrist ved bilkjøp fra forhandler:
Men hvorfor skulle en forhandler gå med på noe slikt, hvis de ikke må? Vel, noen bruktbilforhandlere ser på dette som en mulighet til å skille seg ut blant konkurrentene. De tilbyr derfor gode angremuligheter som en del av sin kundeservice. Smart, ikke sant? Angreretten blir dermed ikke en “rett” som du har under norsk, men noe du kan få av bilselgeren.
Prinsippet om avtalefrihet står sterkt i norske lover. Det betyr at man står fritt til å lage egne kjøpeavtaler. I teorien kan kjøper og selger avtale angrerett og angrefrist seg imellom, selv om det dreier seg om et privat bilkjøp. La oss si at du har funnet drømmebilen på Finn.no. Du er nesten sikker på at dette er bilen for deg. Men du skulle gjerne hatt muligheten til å angre deg, hvis det viser seg at bilen ikke lever opp til forventningene.
I så fall kan du foreslå følgende til selger:
Det er nok ikke så lett å få dette til i virkeligheten. Mange private selgere vil nok være skeptiske til å gi deg en slik mulighet. Og la oss være ærlige — ville du selv ha gitt en fremmed angrerett på en bil du solgte? Men det er imidlertid en mulighet som du kan vurdere.
Du må som regel regne med en viss leveringstid når du kjøper en helt ny bil. Bilforhandleren må ofte vente på at bilen blir produsert og levert. Selv om du ikke nødvendigvis har angrerett eller angrefrist på bilkjøpet, vil du i mange tilfeller kunne kontakte forhandleren for å avbestille bilen frem til levering. Du må imidlertid være klar over at du må dekke utgiftene som bilforhandleren har i forbindelse med avbestillingen. Det nøyaktige beløpet kan variere. Det er derfor viktig at du undersøker hva avbestillingen koster før du bestemmer deg.
Selv om du ikke har angrerett eller angrefrist ved bilkjøp, kan du likevel rette krav mot selgeren. Forutsetningen for å reklamere på bilkjøp er at bilen har en feil eller mangel. Du er beskyttet av forbrukerkjøpsloven om du kjøper bil av forhandler. Det er kjøpsloven som gjelder ved bilkjøp fra privat selger. Felles for begge lovene må du reklamere innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen.
Hvor lang tid som er “rimelig” vil variere fra sak til sak, og det avhenger også av hvor synlig feilen er. Generelt sett er fristen på to måneder, men du bør likevel fremme reklamasjonskrav så raskt som mulig. I tillegg har du en absolutt reklamasjonsfrist som du må forholde deg til. Det betyr at du kan kreve reklamasjon i opptil 2 år etter bilsalget under kjøpsloven og fem år under forbrukerkjøpsloven.
La oss si at du kjøpte en bil fra en forhandler for 3 år siden. Nå oppdager du at girkassen er på vei til å gi opp, selv om den burde vart mye lengre. Du har fortsatt 2 år igjen av reklamasjonsfristen, og du kan derfor kontakte forhandleren. Men hva hvis du kjøpte bilen privat for 2,5 år siden og nå oppdager rust i understellet? Da kan det dessverre være for sent å reklamere
Angrer du på bilkjøpet og ville helst ha brukt angrefristen om du hadde mulighet til det, rett og slett fordi du oppdaget en feil eller mangel? Du kan i så fall kreve at selgeren retter mangelen for egen regning. Retting innebærer vanligvis reparasjon av bilen eller bestilling av deler. Selgeren kan kreve å få rette feilen aller først, selv om du helst vil ha prisavslag, heving eller omlevering. Hvor lang tid selgeren kan bruke på rettingen vil variere fra sak til sak, og leveringstid på deler kan forekomme.
Hvis du tenker at selgeren har brukt for mange forsøk eller for lang tid, kan det være lurt å ta kontakt med en advokat for en videre vurdering av saken. Joda, selgeren har krav på få utbedre feilen, men det skal likevel ikke være til vesentlig ulempe for kjøperen. Advokaten kan hjelpe deg med å ta saken videre, slik at du får den reklamasjonen og/eller erstatningen som du har krav på.
Det er ikke alltid det er mulig å reparere bilen, og noen ganger er retting så dyrt at det ikke lønner seg. I så fall kan det være aktuelt med omlevering. Omlevering innebærer at du får levere tilbake bilen og får byttet den til en som er mangelfri — ja, selv om du ikke hadde angrerett eller angrefrist på bilkjøpet. Omlevering er mest aktuelt ved bilkjøp hos forhandler. De færreste privatpersoner har en tilsvarende bil stående i garasjen som du kan få.
Prisavslag er i mange tilfeller mer praktisk enn både retting og omlevering. Denne løsningen er ofte enklere for selgeren. Du får rett og slett avslag i prisen. Prisavslaget kan beregnes på flere måter, men det vil som regel tilsvare verdireduksjonen som mangelen medfører. Et annet alternativ er å gi et prisavslag som tilsvarer reparasjonskostnader, dersom selgeren ikke vil reparere den og du må derfor ta bilen til et verksted selv.
Kravene for å få opphevet et bilkjøp er ganske strenge. Hvorfor? Fordi det går imot et grunnleggende prinsipp i norske lover: avtaler skal holdes. Det er likevel muligheter for å levere bilen tilbake og få pengene i retur, dersom det er snakk om alvorlige feil og mangler som ikke lar seg utbedre. Du kan også få opphevet kjøpet, dersom bilselgeren ikke har vært ærlig med deg og dermed prøvd å lure deg.
Erstatningskrav kan være aktuelt hvis feilen med bilen forårsaker ytterligere økonomisk tap. Du kan for eksempel kreve erstatning for skader på eiendom, utgifter til alternativ transport og lignende. Du kan kreve erstatning i tillegg til retting, omlevering, prisavslag eller heving av bilkjøp. Erstatningen skal dekke økonomisk tap som forårsakes av mangelen, mens reklamasjonen dekker utgifter eller verditap forbundet med selve mangelen.
Du må vite om hvilke garantier og forsikringer som beskytter deg når du kjøper bil – enten du kjøper ny bil eller bruktbil. Selv om du ikke har angrerett eller angrefrist, så har du flere andre rettigheter. Forsikringer og garantier er gode eksempler på dette. Det følger som regel med en nybilgaranti fra produsenten om du kjøper en splitter ny bil. Denne garantien dekker feil og mangler som oppstår innen en viss periode eller kjørelengde, ofte opptil fem år.
Det betyr at hvis noe går galt uten at det er din feil, fikser produsenten det kostnadsfritt. Garantien følger bilen og ikke eieren. Selger du bilen videre før perioden har utløpt, kan kjøperen benytte seg av garantien ved behov. Mange forhandlere tilbyr også bruktbilgaranti. Denne garantien er kortere enn nybilgarantien, men gir likevel beskyttelse mot uforutsette problemer.
Sjekk alltid hva som dekkes og hvor lenge garantien varer før du signerer. Noen forhandlere tilbyr også utvidede garantier som kan gi deg ekstra trygghet utover standard ny- eller bruktbilgaranti. Husk å lese det med liten skrift slik at du vet hva som faktisk er inkludert i avtalen. Garantiene skal alltid være et tillegg til den beskyttelsen du får under forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven.
Forsikring er et must! Den lovpålagte ansvarsforsikringen dekker skader du måtte påføre andre. Kaskoforsikring gir deg derimot full dekning – inkludert skader på egen bil, tyveri og brann. Delkasko er et rimeligere alternativ som dekker litt mindre, men du får likevel med ting som brann og tyveri. Mange forsikringsselskaper inkluderer veihjelp i sine poliser. Da får du rask hjelp hvis bilen bryter sammen, blir tom for drivstoff eller du punkterer.
Få tilbud fra 3 advokater innen bilsaker. Tjenesten er helt gratis og uforpliktende.
Selv om du ikke har noen generell angrerett eller angrefrist, kan du rette krav hvis bilen du har kjøpt har en mangel. Uavhengig av om du har kjøpt bilen fra en privatperson eller fra en næringsdrivende, kan du reklamere ved feil. Du kan også rette krav hvis selgeren har holdt tilbake informasjon eller gitt feil informasjon.
Hvis du står overfor en situasjon der du har kjøpt en bil du angrer på, anbefaler vi at du tar kontakt med en biladvokat som kan vurdere hvilke krav du kan rette mot selgeren. Kanskje du kan få heve kjøpet? Lykke til!
Nei, angrefristen gjelder ikke for private bilkjøp. Angrefristen på 14 dager gjelder kun ved kjøp fra en forhandler og dersom bilen er kjøpt utenfor selgers faste forretningssted.
For å benytte deg av angrefristen ved bilkjøp, må du informere forhandleren skriftlig om at du ønsker å angre på kjøpet. Dette kan gjøres ved å fylle ut et angreskjema, som forhandleren skal gi deg ved kjøpet, eller ved å sende en e-post eller et brev til forhandleren.
Hvis du benytter deg av angrefristen, må du returnere bilen til forhandleren i samme stand som da du mottok den. Forhandleren skal deretter refundere kjøpesummen, inkludert eventuelle fraktkostnader, innen 14 dager etter at de har mottatt meldingen om at du ønsker å benytte deg av angrefristen.
Hvis du bruker bilen i angrefristperioden, kan forhandleren kreve en verditapserstatning for bruken av bilen og eventuell verdiminimering som følge av bruken. Dette betyr at du kanskje ikke får refundert hele kjøpesummen, men heller et redusert beløp som tar hensyn til bilens bruk og eventuelle verdireduksjon.