VANSKELIG Å FÅ TILBAKE PENGENE: Det er ingen automatikk i angreretten ved kjøp av bruktbil, men du har fortsatt rettigheter hvis bilen ikke samsvarer med selgerens opplysninger.
Sist oppdatert: 5. september 2024
Bruktbilkjøp går dessverre ikke alltid slik som begge parter ønsker seg. I noen tilfeller kan lysten til å angre melde seg bare kort tid etter at pennen har signert kontrakten. Les videre for å se når du har 14 dagers angrerett ved kjøp av bruktbil. Vi ser også nærmere på hvilke andre rettigheter du kan benytte deg av, dersom du angrer på biljøpet. Selv om kjøp av 14 dagers angrefrist veldig sjeldent gjelder for bruktbilkjøp, så har du andre muligheter. Det kan for eksempel være aktuelt å heve bilkjøpet, særlig hvis bruktbilen har vesentlige feil eller mangler.
Angrerett på bilkjøp innebærer at du kan komme med bilen i retur og få pengene tilbake, uten å måtte oppgi en grunn. Men det er i utgangspunktet ikke 14 dagers angrerett på bruktbilkjøp, hverken i kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven. Angrerettloven åpner likevel for at du kan angre på bilkjøpet i enkelte tilfeller.
Forutsetningen for at du skal få angrefrist på bilkjøpet er at du er en privatperson som kjøper fra en forhandler, enten gjennom fjernkjøp eller kjøp utenfor vedkommendes faste forretningslokaler. Men for kjøp av brukte biler på Finn.no eller Facebook fra privatpersoner, er det altså ikke noen angrefrist gjennom angrerettloven.
Få tilbud fra 3 advokater innen bilsaker. Tjenesten er helt gratis og uforpliktende.
Selv om det ikke er noen generell angrerett ved bilkjøp hos forhandler, kan man inngå avtale om dette i forkant av handelen. Dere kan for eksempel avtale at vanlige regler om 14 dagers angrerett som man finner i angrerettloven skal gjelde, selv om bilkjøpet ikke omfattes av loven direkte. Privatpersoner går derimot sjeldent med på at du sender bilen i retur, uten å ha noen annen grunn enn at du angrer på kjøpet.
Du har kanskje ikke angrefrist ved bilkjøp — hverken hos forhandler eller privat — men du har likevel visse rettigheter i henhold til norsk lov. I mange tilfeller vil du kunne rette reklamasjonskrav mot selgeren, dersom du finner feil eller mangler ved bilen du har kjøpt. Reklamasjonsretten gir deg muligheten til å kreve retting, omlevering, prisavslag, heving av kjøpet eller erstatning dersom man finner feil eller mangler ved bilen.
På denne måten kan det hende at du i praksis oppnår samme resultat som ved angrerett. Men feilene må være alvorlige for at du skal kunne oppheve bilkjøpet. Du kan også rette reklamasjonskrav ved feilinformasjon eller tilbakeholdt informasjon fra selgeren, dersom denne informasjonen hadde påvirket kjøpsbeslutningen din.
Det er kjøpsloven som gjelder for privat bilkjøp. Forbrukerkjøpsloven gjelder ved bilkjøp hos forhandler. Kjøper har 5 års reklamasjonsfrist under forbrukerkjøpsloven og 2 år under kjøpsloven. Du får altså flere rettigheter under forbrukerkjøpsloven.
Det er ikke uvanlig at en bruktbil har flere feil og skavanker enn en ny bil, og det er derfor viktig at man gjør nøye undersøkelser før man inngår en avtale om kjøp av en bil som er brukt tidligere. Hvis det viser seg at bilen har en mangel og derfor ikke er i samme stand som avtalt, kan du kreve at selgeren retter denne. Typisk vil retting innebære en reparasjon eller bytte av deler som ikke fungerer som du skal.
Selgeren kan kreve å få prøve å rette mangelen aller først, selv om du i utgangspunktet ønsker å heller få prisavslag, omlevering eller heve bilkjøpet. Hvor lang tid selgeren har på å rette feilen avhenger av hvor omfattende saken er. I mange saker må man også bestille deler, noe som kan ta lang tid. Likevel skal ikke retting av feil være til vesentlig ulempe for kjøper.
Omlevering innebærer at du leverer bilen tilbake til selgeren og får en bil som tilsvarer den avtalte tilstanden. Med andre ord får du en annen bil som ikke har de feilene og manglene du har oppdaget på den du egentlig kjøpte. Omlevering er mer aktuelt ved kjøp av nye biler eller ved kjøp av bruktbil fra forhandler. De færreste privatpersoner har en tilsvarende bil stående klar i garasjen som de er villige til bytte ut.
Men husk at du bare kan kreve en bil tilsvarer den som du egentlig kjøpte. Du kan ikke levere tilbake bruktbilen og forvente å få en helt ny eller enda bedre bil i retur.
Det er ikke alltid selgeren kan, eller vil, rette opp i feilen eller tilby omlevering. I så fall kan man kreve prisavslag. Du kan riktignok ikke angre på bilkjøpet i den forstand, men du får iallefall noe av pengene tilbake. Husk også at det er forskjell på reglene ved bilkjøp fra forhandler og privat kjøp. Du har sterkere rettigheter og lengre reklamasjonsfrist ved forbrukerkjøp (forhandler).
Prisavslaget skal i utgangspunktet tilsvare verditapet mangelen medfører for bilen eller utgiftene til reparasjon. Men hvordan beregnes dette i praksis? Her er noen faktorer som spiller inn:
Du kan ta saken videre hvis du og selgeren ikke blir enige om prisavslaget. I enkelte tilfeller kan det være smart å få hjelp av en advokat innen bilsaker. De har lang erfaring og solid kunnskap innen kjøpsrett. Advokaten kan blant annet hjelpe med å skrive klage, bistå ved mekling og undersøke hvilke rettigheter du har.
Det nærmeste du kommer til 14-dagers angrerett ved kjøp av bruktbil — enten hos forhandler eller privat — er å heve kjøpet. Terskelen for å få heve et bilkjøp er høy. Ifølge norsk lov skal nemlig alle avtaler holdes, og heving bryter med dette prinsippet. Likevel finnes det situasjoner hvor heving er både nødvendig og rettferdig.
Forutsetningen er at mangelen er “vesentlig” etter kjøpsloven og “ikke uvesentlig” etter forbrukerkjøpsloven. Det må altså gjøres en helhetsvurdering i hver enkelt sak. Kjøpet oppheves hvis du får medhold i kravet. Du kommer med bilen i retur og får pengene dine tilbake. Det høres enkelt ut, men i praksis kan det være komplisert — særlig hvis du har brukt bilen en stund. Da kan selgeren kreve en kompensasjon for bruken.
Og siden terskelen for å få heve bilkjøp er såpass høy, må du være forberedt på at du kanskje må akseptere andre løsninger om retting av feil og prisavslag. Selv om disse løsningene ikke gir deg pengene tilbake, kan de likevel rette opp i problemet. Forhåpentligvis ender du opp med en bil som du kan være fornøyd med.
Erstatning kan kreves i tillegg til prisavslag, omlevering, retting eller heving av kjøpet. Formålet er å dekke det økonomiske tapet du har lidd som følge av mangelen. Det er iallefall et plaster på såret, selv om du ikke kan benytte deg av angrerett på bruktbil. La oss si at du har kjøpt en bruktbil som plutselig havarerer på motorveien midt i en lang kjøretur. Du kan rette krav (for eksempel retting eller prisavslag) for selve motorhavariet.
Erstatningen dekker derimot de ekstra utgiftene du pådrar deg som følge av situasjonen. Disse utgiftene kan inkludere kostnader til tauing, taxi for å komme deg hjem, hotellovernatting hvis du strandet langt hjemmefra eller til og med tapte arbeidsinntekter hvis havariet førte til at du gikk glipp av viktige jobbforpliktelser.
Du kan også ha krav på erstatning for indirekte tap. Et eksempel på dette er tapt fortjeneste hvis bilen brukes i næringsvirksomhet. La oss si at du er selvstendig næringsdrivende og bruker bilen til å levere varer. Hvis bilen er ute av drift på grunn av en mangel, kan du potensielt kreve erstatning for tapte inntekter i perioden du ikke kunne utføre leveransene.
For at du skal kunne rette krav mot selgeren som følge av mangelen, må du gjøre dette innenfor lovens frister. Her er det to frister du må være oppmerksom på: den relative fristen og den absolutte fristen. Begge fristene må overholdes.
Den relative reklamasjonsfristen innebærer at du må gi selgeren beskjed innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen. Dette gjelder både ved forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven. Hva som anses som “rimelig tid” varierer fra sak til sak, men under forbrukerkjøpsloven har man alltid minst 2 måneder på seg. Det er ingen minimumsfrist etter kjøpsloven.
Den absolutte fristen er på 2 år i begge lovene. Forbrukerkjøpsloven åpner for at man kan utvide fristen til 5 år, dersom tingen man har kjøpt er ment å være vesentlig lenger enn 2 år. Man kan som regel forvente at biler skal holde vesentlig lengre enn to år, og den absolutte fristen er dermed lengre ved kjøp fra en næringsdrivende.
For å unngå problemer, anbefaler vi at du gir selgeren beskjed så fort du har tid etter at feilen er oppdaget. Manglende reklamasjon inne fristen medfører at du taper kravet ditt.
Du har som regel ikke angrerett ved kjøp av bruktbil, enten du kjøper fra forhandler eller privat. Derfor anbefaler vi at du undersøker bilen grundig før du kjøper den for å unngå bomkjøp. Ta gjerne med en bilkyndig venn eller familiemedlem som kan hjelpe deg å oppdage potensielle problemer. Det kan også være smart å ta en bruktbiltest hos NAF.
Du bør blant annet gjøre følgende:
Hvis du likevel oppdager feil eller mangler etter kjøpet, er det viktig å handle raskt. Du bør gi selgeren beskjed umiddelbart. Loven krever nemlig at du reklamerer innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget feilen. Dokumenter problemet grundig med bilder eller video. Det kan også være lurt å få en uavhengig vurdering som bekrefter og beskriver feilen.
En advokat kan hjelpe deg hvis du har kjøpt bruktbil og angrer deg, selv om du ikke har 14-dagers angrerett. En erfaren advokat kan gi deg en objektiv vurdering av saken din. Han eller hun går nøye gjennom saken din, inkludert kjøpekontrakten, kommunikasjon med selger og dokumentasjon på eventuelle feil. Kanskje har selgeren glemt å fortelle deg noe viktig? Eller kanskje bilen ikke lever opp til det som sto i annonsen?
En advokat kan også hjelpe deg med å forhandle med selgeren eller forhandleren på dine vegne. Og hvis forhandlinger ikke fører frem, kan advokaten hjelpe deg med å ta saken videre. Men advokater er vel dyre, tenker du kanskje? Vel, her kommer en liten hemmelighet: Sjekk forsikringen din! Mange har nemlig rettshjelpsdekning uten å vite det. Det betyr at du kan få juridisk hjelp, uten at du må betale mer enn en egenandel.
Få tilbud fra 3 advokater innen bilsaker. Tjenesten er helt gratis og uforpliktende.
Det er altså sjeldent man har en 14-dagers angrerett på bruktbilkjøp, enten du har kjøpt bruktbil av forhandler eller privat. Unntakene er få, for eksempel når du eksplisitt har avtalt angrefrist i kjøpekontrakten. Du har likevel visse rettigheter om du oppdager at bilen ikke er i samme stand som avtalt på grunn av feil og mangler.
Kjøper kan kreve at selgeren retter feilen, leverer en tilsvarende bil uten mangelen (omlevering), gir deg et prisavslag eller hever hele kjøpet. Du kan også ha rett på erstatning hvis mangelen har påført deg ytterligere økonomisk tap. Det kan være lurt å ta kontakt med en biladvokat som kan gi videre veiledning i saken om du ikke når gjennom hos selgeren.
Advokaten kan gi deg en grundig vurdering av din sak, forklare hvilke krav du potensielt kan fremme og ta saken videre i rettssystemet, dersom det blir nødvendig. Husk at mange forsikringer dekker utgifter til advokat, så sjekk om du har en forsikringsavtale som tar seg av advokatkostnadene.
Angreretten gjelder ikke dersom bilen er kjøpt på auksjon eller ved konkursbo. Angreretten gjelder heller ikke ved kjøp fra private selgere.
For å benytte seg av 14-dagers angrerett, må du informere forhandleren skriftlig om at du ønsker å angre på kjøpet. Du kan bruke et angreskjema, som forhandleren skal gi deg ved kjøpet, eller sende en e-post eller et brev til forhandleren.
Etter å ha informert forhandleren om at du ønsker å benytte deg av angreretten, må du returnere bilen i samme stand som da du mottok den. Forhandleren skal deretter refundere kjøpesummen, inkludert eventuelle fraktkostnader, innen 14 dager etter at de har mottatt meldingen om at du ønsker å benytte deg av angreretten.
Dersom du har brukt bilen i løpet av angrefristen, kan forhandleren kreve en verditapserstatning for bruken av bilen og eventuell verdiminimering som følge av bruken. Dette betyr at du kanskje ikke får refundert hele kjøpesummen, men heller et redusert beløp som tar hensyn til bilens bruk og eventuelle verdireduksjon.