Sist oppdatert: 21. Sep, 2022
Enten du er ung og skal kjøpe din første bil, eller om du er eldre og har hatt en rekke biler, er det alltid spennende med et nytt kjøretøy.
Uavhengig av om bilen er ny eller brukt, er det lett å la seg rive med. Mange ønsker å kjøpe en brukt bil fordi de er rimeligere, og passer økonomien bedre. Det sies at bilen synker i verdi sekundet den er startet, og dette gjelder særlig hvis du oppdaget problemer som selgeren ikke nevnte.
Handel av bil kan skje mellom to privatpersoner (som regel bruktbil gjennom Finn.no), eller mellom deg og en næringsdrivende. Ved handel med næringsdrivende kan bilen være brukt eller ny.
I denne artikkelen kan du lese mer om hvorvidt du har angrerett ved bilkjøp.
For å unngå problemer i etterkant av et bilkjøp, anbefaler vi at du ber om at en tilstandsrapport av bilen følger med når du betaler. Dette kan for eksempel gjøres hos NAF. Her vil bilen bli grundig gjennomgått av fagfolk, og du kan føle deg tryggere på at de fleste problemene vil oppdages før kontrakten er signert.
Få tilbud fra 3 forskjellige advokater. Helt gratis og uforpliktende
Om du kjøper en bil som viser seg å ha feil eller mangler som selger ikke opplyste om, er det første du må gjøre å finne hvilken lov som omfatter handelen.
Hovedforskjellene mellom disse lovene er at forbrukerkjøpsloven gir deg er sterkere vern. I tillegg kan kjøpsloven fravikes ved avtale til ulempe for deg, noe forbrukerkjøpsloven ikke kan. Med andre ord sikrer forbrukerkjøpsloven deg en rekke minimumsrettigheter under handelen.
Felles for begge lovene er at du ikke har noen lovbestemt angrerett for kjøpet. For å kunne bryte avtalen må du kunne påvise at bilen har en mangel, og reklamere (sende klage) til selgeren. Her gir forbrukerkjøpsloven deg en absolutt frist på 5 år, og kjøpsloven en frist på 2 år. Disse fristene kommer vi tilbake til senere i artikkelen.
Forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven har stort sett like vilkår.
Som nevnt er utgangspunktet at avtaler skal holdes. For å kunne rette krav mot selgeren i etterkant må bilen du har kjøpt ha en feil eller mangel som utgjør et avvik fra avtalen.
Dessverre er det flere som finner du feil og mangler i etterkant av handelen. Utfordringen ved bruktbilkjøp er at det er vanskelig å slå fast hva du kan forvente- og ikke forvente av tilstanden.
I vurderingen av om bilen har en mangel er det flere forhold som kan bidra; kjøpskontrakten, salgsannonsen, dialog med selgeren, prisen på bilen i forhold til nypris, ol. vil kunne belyse hvilke forventninger du hadde bakgrunn for da du inngikk avtalen.
Hvis bilen du kjøpte var dyr, vil det være større krav til tilstanden enn hos en billigere og eldre bil.
Selv om det forventes at du inspiserer en bruktbil, er det ikke ditt ansvar å finne eventuelle feil.
Dersom selgeren har latt være å informere om problemer, eller gitt uriktige opplysninger, vil det være gode sjanser for at du har grunnlag for å be om å få levere bilen tilbake. Dette vil ikke være en angrerett, men en heving av kjøpet.
Feilinformasjon kan skje i flere ledd av handelen. Salgsannonsen kan gi uriktige, eller mangelfulle opplysninger. Kontrakten kan være misvisende, eller selgeren kan ha “pyntet på sannheten” underveis.
Selv om det viser seg at bilen har en mangel, eller at det foreligger feilinformasjon fra selgerens side, er det ikke alltid grunnlag for å gå fra avtalen. Etter kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven er det en rekke alternative løsninger som ofte erstatter angreretten.
Siden du ikke har angrerett på bilkjøp vil dine økonomiske tap måtte dekkes gjennom reklamasjon på feil eller mangler.
Om bilen samsvarer med avtalen, og det ikke er noen forhold som tilsier at avtalen er urimelig, vil du være bundet av den. Det er derfor viktig at du tenker deg godt om før du signerer kontrakten.
Når bilen har en feil eller mangel, kan de alternative løsningene være:
Etter loven kan selgeren kreve å få utbedre feil eller mangler etter egen regning. Dette kan gjøres to ganger for samme feil, med noen unntak der rettingsmulighetene kan utvides.
De fleste selgere ønsker å gjøre opp for seg, og et krav ved reklamasjon bør i første omgang åpne for reparasjon eller omlevering av bilen eller en del av bilen.
I noen tilfeller vil ikke retting være mulig, særlig hvis en del har gått ut av produksjon. I så fall kan selgeren i noen tilfeller ønske å gi deg en tilsvarende bil gjennom en omlevering. Hva som ligger i “tilsvarende” vil variere, men du vil ikke ha krav på en splitter ny bil av den samme typen som du har kjøpt brukt. En brukt bil av samme merke, modell og tilstand, vil ofte være tilstrekkelig.
Dersom feilen ikke er mulig å rette eller omlevere, kan du be om et prisavslag. Det samme gjelder i tilfeller der selgeren ikke ønsker- eller tar seg tid til å rette feilen.
Prisavslaget skal tilsvare den reduserte verdien mangelen utgjør, eller eventuelt kostnaden for å rette feilen hos en annen forhandler eller verksted.
Heving er det nærmeste du kommer angrerett. Her vil du få tilbake pengene dine, mot at du leverer bilen tilbake til selgeren.
Som nevnt er det en høy terskel for å gå fra avtaler i Norge, og som regel er det retting, omlevering eller prisavslag som blir aktuelt. Heving er siste utvei.
Dersom feilen eller mangelen medfører et ytterligere økonomisk tap for deg, kan et krav om erstatning bli aktuelt.
Erstatningen er en tilleggsreaksjon, og kan kreves ved siden av retting/omlevering, prisavslag og heving. Forutsetningen er at du har et økonomisk tap som skyldes feilen eller mangelen, og det er en årsakssammenheng mellom bilens problem om ditt økonomiske tap.
Det er viktig å forstå forskjellen mellom erstatning og de øvrige kravene. Erstatningen vil dekke økonomiske tap du har som skyldes feilen eller mangelen, mens de andre kravene dekker feilen eller mangelen i seg selv.
Merk! Du har tapsbegrensningsplikt, og dersom du bevisst kjører en bil med dårlige bremser slik at flere gjerder, eiendommer og andre ting blir skadet vil du i mange tilfeller ikke få erstatning til å dekke disse kostnadene. Utgifter til busskort som følge av at bilen står vil være greit å be om dekning av.
Selv om det ikke er angrerett på bruktbilkjøp, med mindre dette ble skriftlig avtalt med selger, finnes det en håndfull alternativer. Du kan be om retting, prisavslag, heving, og erstatning. Heving er som nevnt det som kommer nærmest angrerett. Men hvordan går du frem dersom du skulle ønske å klage på et bruktbilkjøp?
Det første du må gjøre er å kontakte selger så fort du oppdager at noe er galt. Selger ønsker som regel å gjøre opp for seg, og en reparasjon fra selgers side er ofte et rimeligere alternativ enn både prisavslag og heving. Er feilen eller mangelen alvorlig nok, kan dere heve avtalen, og du vil som kjøper kunne få pengene dine tilbake.
I tilfeller der selger enten ikke svarer, eller velger å avslå klagen, kan du ta saken videre. Her er det naturlig å kontakte forbrukerrådet eller en klagenemd. Da kan du få en avgjørelse i saken som er fremmet av retten. Skulle du få avslag her, så kan velge å ta saken videre i domstolene, men nemnden- eller forbrukerrådets avgjørelse vil trolig gi en indikasjon for hvordan saken vil arte seg der.
Denne artikkelen er kun ment for å gi deg et innblikk i hvilke muligheter du har hvis bilen du har kjøpt ikke står til forventningene. Loven har en rekke tilleggsbestemmelser, nyanser og unntak som ikke kan presenterer i en så generell fremstilling.
Dersom du er usikker kan det være lurt å kontakte en advokat. På denne måten kan du sikre deg at saken din blir så belyst som mulig, samtidig som du vil få veiledning og rådgivning gjennom hele prosessen.
Lykke til med handelen.