Bilde

MANGE FEIL: Tesla topper klagestatistikken, og flere opplever feil ved de elektriske funksjonene.

«Alle» klager på Tesla

Sist oppdatert: 16. mai 2023

Har du kjøpt en bil fra Tesla du ikke er fornøyd med? Da er du dessverre ikke alene. Tesla topper nemlig klagestatistikken hos Forbrukerrådet. 

I denne artikkelen kan du lese mer om hvilke problemer kundene klager på, og hvilke krav du har mot bilselgeren. I slutten av artikkelen kan du lese hvordan du går frem dersom du ønsker å levere inn en klage på bilkjøpet ditt. 

Kortversjonen

  • Tesla er blant de øverste på klagestatistikken til forbrukerrådet, noe som ikke er så rart siden det er blant de mest solgte bilene.
  • Kundene klager på ladeproblemer, uriktige opplysninger om bilens rekkevidde og generelle problemer med de elektriske funksjonene.
  • Dårlig lakkering er også et problemer, men dette kan dekkes av garantien.
  • Som regel vil problemene utbedres, og i noen tilfeller får kunden et prisavslag som kompensasjon.
  • Du må gi beskjed til tesla så snart du oppdager et problem, og mange mister kravene sine fordi at de reklamerer for sent.

Tesla topper klagestatistikken

Forbrukerrådet fører statistikk over klagene de mottar, og Tesla topper denne upopulære kategorien.

Antallet klager har steget jevnt, og i 2019 ble det mottatt 219 klager. I 2020 hadde antallet økt til 315 klager. Dette er nesten en dobling av nestemann på lista.

Som en av landets mest solgte bilmerker, er det ikke rart at Tesla mottar flere klager enn de mindre populære selskapene. Likevel er det flere faktorer som gjør at kundene er misfornøyde. I neste punkt kan du lese mer om hvilke problemer kundene klager på.

I en slik statistikk er det trolig mange mørketall som skyldes misfornøyde kunder som ikke har meldt inn klage. I mange tilfeller vil også leverandøren av bilene ordne opp i problemene, slik at en klage ikke sendes til Forbrukerrådet. 

Vi hjelper deg å finne advokat innen kontraktsrett

Få tilbud fra 3 advokater innen kontraktsrett. Tjenesten er helt gratis og uforpliktende.

Hvilke problemer klager kundene på?

Med Teslas mange tekniske funksjoner, følger det også mange problemer. Elbilenes omfattende mekanismer og elektronikk gjør at feil lett kan oppstå.

Med store mengder ny teknologi er det også vanskelig å forutse hvordan den holder seg over tid.

Det er flere feil som er gjennomgående på Teslas biler:

  • Feil med lakkeringen
  • Problemer med ladningen
  • Uriktige opplysninger om bilens rekkevidde
  • Generelle problemer med de elektriske funksjonene (dører, lys, osv.)

Denne listen er ikke uttømmende, og det finnes flere feil og mangler som kundene melder fra om.  

I den nye Tesla Model 3 er det også et kjent problem at den nye varmepumpe-funksjonen ikke har fungert. Dette problemet skal være løst gjennom programvaren, men noen biler må repareres fysisk.

Hvis du har kjøpt en Tesla du angrer på, kan du lese denne artikkelen om angrefristen på bilkjøp.

Feil med lakkeringen

Har du opplevd dårlig lakkering av bilen? 

Det er meldt flere feil om manglende lakk på innsiden av dørene, i hjulbuene og under panseret på bilene. Den manglende lakken medfører også større risiko for problemer med rust i disse områdene.

I Teslas begrensede garanti på reparasjon av karosseri og lakk står det at «Den begrensede levetidsgarantien for reparasjoner av lakk omfatter reparasjoner for lakkavskalling og sprekkdannelse på lakk eller finish og tap av glans som forårsakes av avmatting.”. 

Her kan du lese hele dokumentet «Begrenset garanti for reparasjon av deler, karosseri og lakk fra Tesla»

For å benytte deg av garantien, må du kunne fremvise kjøpsbevis for en reparasjon av lakken før serviceforespørselen. I garantidokumentet skrives det også at «Dekning for reparasjoner av karosseri og lakk overføres ikke til etterfølgende eiere».

Problemer med ladningen

Hvis du opplever ladeproblemer med bilen, oppfordrer Tesla til at du følger deres «gjør det selv-veiledninger».

Hvis du ikke får svar på problemet i veiledning, vil vi anbefale at du tar kontakt med leverandøren av bilen.

Uriktige opplysninger om bilens rekkevidde

De uriktige opplysninger om bilens rekkevidde må ses i sammenheng med ladeproblemene. Dersom bilen ikke lader tilstrekkelig, vil dette gå utover rekkevidden. Likevel er det flere kunder som ikke er klar over at den oppgitte rekkevidden på elbilene kun er et estimat, og kan endre seg over tid med temperaturer og etter kjøreforholdene. Dersom du mistenker rekkevidden på bilen din er dårligere enn du har grunn til å forvente, anbefales det at du tar kontakt med leverandøren. 

Generelle problemer med de elektriske funksjonene

Flere har meldt inn feil med de elektriske funksjonene på bilene.

I mange tilfeller vil elektroniske funksjoner fungere som de skal i en kontrollert test-sammenheng. I praksis er det vanskelig å forutse hvordan de vil fungere for kundene i deres hverdag.

Siden Teslas teknologi er ganske ny, vil det også være vanskelig å vite hvordan funksjonene holder seg over tid.

Merk at dette likevel ikke er noen unnskyldning for at bilen ikke fungerer som den skal. Ta kontakt med leverandøren av bilen din for å høre hvordan feilen kan rettes.  

Hva gjør Tesla?

Det er mange utilfredse kunder som kontakter Teslas serviceavdeling for tiden. Du må derfor være forberedt på at behandlingstiden kan være lang.

Det er flere som oppsøker advokat for at saken deres skal tas mer på alvor. Ved bruk av en erfaren advokat, er det også lettere at kravet blir oppfylt. 

Vanlige krav fra kundene er at problemene utbedres, eller at de får et prisavslag for å gjøre opp for feilen. Hvis selgeren av bilen ikke oppfyller disse kravene, er det flere som krever å heve kjøpet slik at de får pengene tilbake.  

Dette kan du kreve ved klage på bilen

Når du sender inn en klage, benytter du deg av reklamasjonsretten på bilkjøpet. Når du melder fra om en feil, vil dette være de mulige alternative løsningene du og selger kommer frem til:

  • Retting av feilen – Selgeren reparerer feilen på bilen
  • Prisavslag – Selgeren gir deg en økonomisk kompensasjon for problemet som har oppstått
  • Omlevering – Selgeren tilbyr deg en ny bil
  • Heving – Du får pengene tilbake mot at du leverer tilbake bilen. Du kan lese mer om heving av bilkjøp her.

I de fleste tilfellene er det retting av feilen som er det mest aktuelle. Dersom dette ikke lar seg gjøre, vil det være mulig å be om prisavslag, omlevering eller heving av kjøpet.

Det er viktig å være klar over at rettighetene dine er forskjellige, avhengig av om du har kjøpt bilen fra en privatperson eller en forhandler.

Hvis du har kjøpt bilen fra en forhandler, er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. Hvis du har kjøpt bilen fra en privatperson, er det kjøpsloven som gjelder.

Slik melder du fra om problemene du opplever

Det er viktig at du melder fra om problemene du opplever med bilen du har kjøpt. For å ha størst muligheter for å få saken løst i din favør, anbefales det at du melder fra så fort du har mulighet. Det er vanskelig å gi deg medhold i at Tesla er ansvarlig for et problem med rust som du har vært klar over i 3 år.

Bilde eller videodokumentasjon av feilen

Det anbefales at du dokumenterer problemene i form av bilder eller video hvis det er mulig. Grunnen til dette er at du har bevis for når og hvor problemet oppstår hvis det blir uenigheter underveis i prosessen. Det er en fordel at bildene eller videoen også er datert, sånn at du kan bevise tidspunktet.   

Sende klagen til forhandler eller selger av bilen

Etter at du har tatt bilder av bilen, må du sende inn en klage til forhandleren av bilen din. Du kan gjerne ringe dem for å høre hvordan den ønsker å avklare problemet, men det anbefales på det sterkeste at en skriftlig klage med bilder og annen dokumentasjon på problemet. Hvis forhandleren nekter å løse problemet, er det viktig at du kan dokumentere at du har sendt inn klagen tidsnok.

Send inn klagen i tide!

Det er en absolutt tidsfrist på 5 år for å rette et krav om reklamasjon til en bilforhandler. Hvis du har kjøpt bilen fra en privatperson, er fristen på to år.

Klagen skal meldes «innen rimelig tid» etter at du har- eller burde ha oppdaget feilen. Dette er spesielt viktig hvis du oppdager feil like etter at du har kjøpt bilen. Hvis en feil oppstår innen kort tid etter at du kjøpte bilen, er sannsynligheten stor for at den var der på kjøpstidspunktet.

Hvis du har kjøpt bilen brukt, anbefaler vi at det gjennomføres en tilstandsrapport sånn at du har størst mulig sjanse for å unngå uforutsette feil.  

Send inn klagen til Forbrukerrådet

Dersom du og selgeren av bilen ikke blir enige om en løsning, anbefales det at du tar kontakt med Forbrukerrådet. På deres nettside har de grundig og veiledende informasjon om hvordan klagen skal fremmes.

Vi hjelper deg å finne advokat innen kontraktsrett

Få tilbud fra 3 advokater innen kontraktsrett. Tjenesten er helt gratis og uforpliktende.

Bruk av advokat i klagesak

Det er mange feil som kan oppstå når du kjøper en elektrisk bil. Reglene er kompliserte, og ingen saker er like.

For å få veiledning tilpasset din sak, anbefaler vi at du tar kontakt med en advokat. På denne måten kan du best sørge for at dine interesser blir ivaretatt.

Få svar på ofte stilte spørsmål om Tesla

frase

Hvilke tekniske problemer kan oppstå med batteriene til Tesla-biler?

Batterirelaterte problemer kan omfatte redusert rekkevidde, lading som tar lengre tid enn forventet, tap av batterikapasitet over tid og i noen tilfeller batteribranner.

frase

Hvordan håndterer Tesla kundeklager?

Tesla har et system for å håndtere kundeklager gjennom en online kundesupportportal, samt telefon og e-post. De prøver å løse problemene på en rask og effektiv måte, og tilbyr reparasjoner, erstatninger eller tilbakebetaling i henhold til forbrukerrettigheter.

frase

Er det mulig å få refusjon eller erstatning fra Tesla hvis man har hatt problemer med bilen?

Ja, Tesla vil tilby reparasjoner, erstatninger eller tilbakebetaling hvis det er nødvendig og i henhold til forbrukerrettigheter.

frase

Hvordan kan man unngå problemer med Tesla-biler?

Det er viktig å gjøre nøye undersøkelser og lese anmeldelser før du kjøper en Tesla-bil. Det er også viktig å følge instruksjonene for lading og vedlikehold av bilen nøye, og å ta den med til service når det er nødvendig for å opprettholde optimal ytelse og holdbarhet.

Advokatmatch er en tjeneste levert av Lead Service AS

Org. nr. 922 997 454