Bilde

MANGE FEIL: Tesla topper klagestatistikken, og flere opplever feil ved de elektriske funksjonene.

«Alle» klager på Tesla

Sist oppdatert: 9. september 2024

Har du kjøpt en bil fra Tesla og vil klage? Du er dessverre ikke alene om du er misfornøyd med bilkjøpet. Tesla topper nemlig klagestatistikken hos Forbrukerrådet. I denne artikkelen kan du lese mer om typiske problemer, hvilke rettigheter du har og hvilke krav du kan fremme mot bilselgeren. Du får også vite nøyaktig hvordan du skal gå frem for å opprette reklamasjon på bilkjøpet ditt, enten du har kjøpt Tesla fra forhandler eller privat.

Kortversjonen

  • Tesla er blant de øverste på klagestatistikken til forbrukerrådet, noe som ikke er så rart siden det er blant de mest solgte bilene.
  • Kundene klager på ladeproblemer, uriktige opplysninger om bilens rekkevidde og generelle problemer med de elektriske funksjonene.
  • Dårlig lakkering er også et problemer, men dette kan dekkes av garantien.
  • Som regel vil problemene utbedres, og i noen tilfeller får kunden et prisavslag som kompensasjon.
  • Du må gi beskjed til tesla så snart du oppdager et problem, og mange mister kravene sine fordi at de reklamerer for sent.

Tesla topper klagestatistikken

Forbrukerrådet fører statistikk over klagesakene de mottar, og Tesla topper denne upopulære kategorien. Men det er ikke rart at flere opplever problemer med Tesla og vil klage, sammenlignet med mindre populære selskapene. Det er tross alt et av landets mest solgte bilmerker, og de har hatt en enorm vekst — og dermed har de trolig også en del “barnesykdommer”.

Det er flere forskjellige grunner til at kunder er misfornøyde med bilkjøpet og vil sende klage til Tesla-selgeren. Folk har stort sett høyere forventninger til Tesla siden det tross alt er en premiumbil. Man forventer høy kvalitet og pålitelighet, og skuffelsen er stor om det dukker opp problemer. Det er også verdt å nevne at Tesla ofte er i medienes søkelys. Problemer med biler fra Tesla kan dermed få mer oppmerksomhet enn lignende problemer med biler fra andre merker.

Men man kan ikke se bort ifra at Tesla topper klagestatistikken i Norge. Det er trolig mange mørketall i statistikken som skyldes misfornøyde kunder som ikke har meldt inn klage. I mange tilfeller vil også leverandøren ordne opp i problemene, slik at klagen ikke sendes videre til Forbrukerrådet. Hvis du opplever problemer med Teslaen din, er det viktig at du sender inn klage eller fremmer reklamasjon så raskt som mulig.

Vi hjelper deg å finne advokat innen kontraktsrett

Få tilbud fra 3 advokater innen kontraktsrett. Tjenesten er helt gratis og uforpliktende.

Typiske problemer med Tesla som kundene klager på

Tesla har mange tekniske funksjoner, og da kan det også oppstå mange tekniske problemer. Elbilenes omfattende mekanismer og elektronikk gjør at feil lett kan oppstå. Med store mengder ny teknologi er det også vanskelig å forutse hvordan den holder seg over tid.

Det er flere feil som går igjen hos dem som sender inn klage på Tesla:

  • Feil med lakkeringen
  • Ladeproblemer
  • Uriktige opplysninger om bilens rekkevidde
  • Generelle problemer med de elektriske funksjonene (dører, lys, osv.)

Denne listen er ikke uttømmende. Det finnes flere andre feil og mangler som kundene klager på.  Det er også et kjent problem at den nye varmepumpe-funksjonen ikke har fungert i Tesla Model 3. Problemet skal være løst gjennom programvaren, men noen biler må repareres fysisk. Hvis du har kjøpt en Tesla du angrer på, kan du lese denne artikkelen om angrefristen på bilkjøp.

Problemer med lakken på Tesla

Har du opplevd dårlig lakkering av bilen? Det er meldt flere feil om manglende lakk på innsiden av dørene, i hjulbuene og under panseret på bilene. Den manglende lakken medfører også større risiko for problemer med rust i disse områdene. Tesla har begrensede garanti på reparasjon av karosseri og lakk. Garantien sier følgende:

«Den begrensede levetidsgarantien for reparasjoner av lakk omfatter reparasjoner for lakkavskalling og sprekkdannelse på lakk eller finish og tap av glans som forårsakes av avmatting.” Her kan du lese hele dokumentet «Begrenset garanti for reparasjon av deler, karosseri og lakk fra Tesla»

For å benytte deg av garantien, må du kunne fremvise kjøpsbevis for en reparasjon av lakken før serviceforespørselen. I garantidokumentet skrives det også at «Dekning for reparasjoner av karosseri og lakk overføres ikke til etterfølgende eiere».

Bilde av Tesla på ladestasjon med fjord og fjell i bakgrunnen, brukt som illustrasjon i artikkel om Tesla og problemer med lading, lakk og annet som folk vil klage på.
REKLAMASJONSKRAV: Du kan ha krav på reklamasjon hvis din nye Tesla har ladeproblemer, dårligere rekkevidde enn forventet eller feil med elektriske funksjoner.

Ladeproblemer med Tesla

Hvis du opplever ladeproblemer med bilen, oppfordrer Tesla til at du følger deres «gjør det selv-veiledninger». Hvis du ikke får svar på problemet i veiledning, vil vi anbefale at du tar kontakt med leverandøren av bilen. Tesla retter opp i eventuelle ladeproblemer, dersom det er snakk om fabrikasjonsfeil.

Uriktige opplysninger om rekkevidde

Uriktige opplysninger om rekkevidden på Tesla må ses i sammenheng med ladeproblemer. Dersom bilen ikke lader tilstrekkelig, vil dette gå utover rekkevidden. Likevel er det flere kunder som ikke er klar over at den oppgitte rekkevidden på elbilene kun er et estimat. Den reelle rekkevidden kan endre seg over tid i henhold til temperaturer og etter kjøreforholdene. Dersom du mistenker rekkevidden på bilen din er dårligere enn du har grunn til å forvente, anbefaler vi at du tar kontakt med leverandøren. 

Generelle feil og problemer med Tesla-modellenes elektriske funksjoner

Flere har meldt inn problemer og feil med de elektriske funksjonene til Tesla. I mange tilfeller vil elektroniske funksjoner fungere som de skal i en kontrollert test-sammenheng. I praksis er det vanskelig å forutse hvordan de vil fungere for kundene i deres hverdag. Siden teknologien er ganske ny, vil det også være vanskelig å vite hvordan funksjonene holder seg over tid.

Merk at dette likevel ikke er noen unnskyldning for at bilen ikke fungerer som den skal. Du kan likevel sende inn klage til din Tesla-forhandler og be dem om å rette feilen.  

Tesla har innført begrenset garanti for visse problemer

Tesla tilbyr ganske omfattende garantier, inkludert nybilgaranti og bruktbilgaranti. Det gir en viss trygghet til kjøperne. Garantiene har likevel noen begrensninger som kan gjøre det utfordrende å opprette reklamasjon eller klage på visse problemer med ulike Tesla-modeller. Nybilgarantien varer i fem år eller opptil 100 000 kilometer. Det betyr at hvis du kjører mye, så kan du nå denne grensen raskere enn du kanskje hadde forventet.

Batteri- og drivenhetsgarantien er mer generøs med opptil åtte års dekning eller 240 000 kilometer for noen modeller. Tesla garanterer at batteriet beholder 70 % av sin opprinnelige kapasitet i løpet av garantiperioden. De tilbyr en imponerende 12-års garanti mot gjennomrusting, uavhengig av kjørelengde. Men den dekker bare hull i karosseriplater som oppstår fra innsiden og ut.

Nybilgarantien følger vanligvis bilen og ikke eieren. Det betyr at hvis du har kjøpt en brukt Tesla fra privatperson, så følger garantien med bilen. Du må imidlertid være obs på at Tesla har innført visse begrensninger her. Nybilgarantien følger kun med på bilkjøpet, dersom du overfører eierskapet gjennom Tesla. Og husk at dekning av reparasjoner av karosseri og lakk ikke blir overført til den nye eieren.

Les også

Dette har du krav på hvis du har kjøpt Tesla med bruktbilgaranti

Bilde av en bil med åpen dør. Bilnøklene henger på døren. Brukt som illustrasjon i artikkel om garanti på bruktbil.

Hva gjør Tesla med reklamasjonskrav, problemer og klager?

Det er ingen hemmelighet at serviceavdelingen til Tesla har hatt det travelt de siste årene. Mange frustrerte kunder opplever problemer med bilen, og køen for å få hjelp vokser. Du bør derfor være tålmodig. Men ikke la lang behandlingstid hindre deg i å melde fra om problemer med Teslaen din. Det er viktig at du holder fast ved rettighetene dine. Flere oppsøker advokat for at saken deres skal tas mer på alvor. Hvorfor? Fordi en advokat ofte kan få fortgang i reklamasjonssaken din.

Men hva gjør egentlig Tesla-forhandleren med klagen din? Jo, i første omgang vurderer de klagen opp mot garantier, vilkår, betingelser og selve kjøpsavtalen. Deretter får du enten medhold eller så blir reklamasjonskravet ditt avvist. Har du kjøpt bruktbil av privatperson? Da er det denne personen du må klage til i første omgang.

Unntaket er hvis du har kjøpt en relativt ny bruktbil. Da kan det hende at enten nybilgarantien fortsatt gjelder. Du kan ta klagen videre, dersom du får avslag og er uenig med avgjørelsen.

Hva skal til for at du kan fremme reklamasjon mot Tesla-selgeren?

Bilen må først og fremst ha en skjult feil eller mangel som ikke burde ha vært forventet før du kan fremme krav om reklamasjon mot Tesla-selgeren. Du kan altså ikke klage hvis du oppdager at din nye Tesla har problemer som du burde ha forventet med tanke på kilometerstand, synlig tilstand og alder. Skjulte feil og mangler kan være alt fra tekniske feil til avvik fra det som ble avtalt.

Du må klage “innen rimelig tid” etter at du oppdaget problemet, ellers mister du retten til å reklamere. Nøyaktig hva som menes med “rimelig tid” varierer, men du har som regel en frist på to måneder. Aller helst bør du kontakte selgeren så snart som mulig. Du må også ha dokumentasjon på feilen eller mangelen.

Les også

Slik går du frem for å reklamere på bilkjøpet

Dette kan du kreve ved å reklamere og klage på Tesla

Du benytter deg av din reklamasjonsrett ved bilkjøp ved å sende inn klage på Teslaen din. Dermed får du mulighet til å rette opp i eventuelle problemer, uten at det medfører deg ulempe eller ekstra utgifter. Men hva kan du egentlig forvente når du melder fra om skjulte feil og mangler? Hva har du krav på? La oss se nærmere på de mulige løsningene du og selgeren kan komme frem til:

  • Retting av feil: Selgeren reparerer feilen på bilen
  • Prisavslag: Du får en økonomisk kompensasjon for mangelen
  • Omlevering: Selgeren tilbyr deg en tilsvarende bil som erstatning
  • Heving: Du leverer tilbake bilen og får pengene refundert

Det mest aktuelle alternativet i de aller fleste tilfeller er retting av feil. Det betyr at selgeren reparerer og fikser problemene, slik at bilen fungerer som den skal. Ifølge lovverket har selgeren krav på å forsøke å fikse feilen i første omgang. Men hva skjer hvis feilen ikke lar seg reparere eller hvis reparasjonen tar urimelig lang tid? Jo, da kan du kreve prisavslag, omlevering eller heving av bilkjøpet.

Men det er viktig å være klar over at rettighetene dine er forskjellige, avhengig av om du har kjøpt bilen fra en privatperson eller en forhandler. Hvis du har kjøpt bilen fra en forhandler, er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. Hvis du har kjøpt bilen fra en privatperson, er det kjøpsloven som gjelder.

Slik fremmer du krav om reklamasjon mot Tesla-selgeren

Det er viktig at du melder fra om problemene du opplever med bilen du har kjøpt. For å ha størst muligheter for å få saken løst i din favør, anbefales det at du melder fra så fort du har mulighet. Det er vanskelig å gi deg medhold i at Tesla er ansvarlig for et problem med rust som du har vært klar over i 3 år.

Skaff deg bilde- eller videodokumentasjon av feilen

Vi anbefaler at du dokumenterer problemene i form av bilder eller video hvis det er mulig. Grunnen til dette er at du har bevis for når og hvor problemet oppstår hvis det blir uenigheter underveis i prosessen. Det er en fordel at bildene eller videoen også er datert, sånn at du kan bevise tidspunktet.   

Begynn med å sende klage — enten du har kjøpt Tesla av forhandler eller privat

Etter at du har tatt bilder av bilen, må du sende inn en klage til forhandleren av bilen din. Du kan gjerne ringe dem for å høre hvordan den ønsker å avklare problemet, men det anbefales på det sterkeste at en skriftlig klage med bilder og annen dokumentasjon på problemet. Hvis forhandleren nekter å løse problemet, er det viktig at du kan dokumentere at du har sendt inn klagen tidsnok.

Husk fristen for å klage på Tesla!

Det er en absolutt tidsfrist på 5 år for å rette et krav om reklamasjon på Tesla til en bilforhandler i henhold til forbrukerkjøpsloven. Du har en frist på 2 år i henhold til kjøpsloven, hvis du har kjøpt bilen fra en privatperson. Klagen skal meldes «innen rimelig tid» etter at du har eller burde ha oppdaget feilen. Dette er spesielt viktig hvis du oppdager feil like etter at du har kjøpt bilen. Hvis en feil oppstår innen kort tid etter bilkjøpet, er sannsynligheten stor for at den var der på kjøpstidspunktet.

Hvis du kjøper bilen brukt, anbefaler vi å gjennomføre en tilstandsrapport i forkant. Da har du størst mulig sjanse for å unngå uforutsette feil.  

Send inn klage på Tesla til Forbrukerrådet

Dersom du og selgeren av bilen ikke blir enige om en løsning, anbefaler vi at du tar kontakt med Forbrukerrådet. På deres nettsiden til Forbrukerrådet finner du grundig og veiledende informasjon om hvordan du sender inn klage.

Les også

Har du kjøpt en brukt Tesla fra privatperson? Se dine rettigheter her

Vil du klage på Tesla? Få hjelp av advokat til å fremme reklamasjon

Det er mange feil som kan oppstå når du kjøper en elektrisk bil. Reglene er kompliserte, og ingen saker er like. For å få veiledning tilpasset din sak, anbefaler vi at du tar kontakt med en advokat for bilsaker. På denne måten kan du best sørge for at dine interesser blir ivaretatt.

De fleste bilforsikringer dekker advokatutgifter

Vil du ha hjelp til å klage og fremme reklamasjon på Tesla, men du er bekymret for advokatutgiftene? Da kan bilforsikringen din være redningen. Mange er faktisk ikke klar over at forsikringen ofte dekker advokathjelp i reklamasjonssaker. De fleste bilforsikringer inkluderer nemlig såkalt “rettshjelpsdekning”. Det betyr at forsikringsselskapet dekker utgiftene dine ved typiske biltvister som for eksempel reklamasjonssaker.

Men du må forsøke å løse saken selv før du ringer advokaten — iallfall hvis du vil at forsikringsselskapet skal ta regningen. Du må derfor sende skriftlig klage til dem du har kjøpt Tesla av, enten det er forhandler eller privat. Hvis du får avslag, så kan du kontakte advokat og be om hjelp til å fremme reklamasjon mot Tesla-selgeren. Du bør også kontakte forsikringsselskapet og forklare situasjonen. De kan vurdere om saken din kvalifiserer for rettshjelpsdekning.

Bare husk at du må betale en egenandel. De fleste forsikringer har også et kostnadstak som begrenser hvor mye du kan bruke på advokat, uten å betale selv. Du bør derfor undersøke forsikringsvilkårene nøye. De fleste forsikringsselskaper lar deg imidlertid velge advokat selv, så lenge advokatutgiftene er “rimelige” i henhold til reklamasjonssaken. Dermed står du fritt til å velge noen som spesialiserer seg på bilsaker.

Vi hjelper deg å finne advokat innen kontraktsrett

Få tilbud fra 3 advokater innen kontraktsrett. Tjenesten er helt gratis og uforpliktende.

Konklusjon: Ikke vent for lenge med å fremme reklamasjon og klage på Tesla

Vi anbefaler at du sender inn klage og fremmer reklamasjon mot Tesla-selgeren så raskt som mulig. Du kan miste rettighetene dine, dersom du venter for lenge. Husk at du har loven på din side. Du kan kreve at selgeren retter opp i eventuelle problemer, eller du kan få prisavslag, omlevering eller oppheving av bilkjøpet.

Vi anbefaler at du kontakter en dyktig advokat som kan hjelpe deg videre, hvis du føler at reklamasjonssaken din ikke blir tatt på alvor. Lykke til!

Få svar på ofte stilte spørsmål om Tesla

frase

Hvilke tekniske problemer kan oppstå med batteriene til Tesla-biler?

Batterirelaterte problemer kan omfatte redusert rekkevidde, lading som tar lengre tid enn forventet, tap av batterikapasitet over tid og i noen tilfeller batteribranner.

frase

Hvordan håndterer Tesla kundeklager?

Tesla har et system for å håndtere kundeklager gjennom en online kundesupportportal, samt telefon og e-post. De prøver å løse problemene på en rask og effektiv måte, og tilbyr reparasjoner, erstatninger eller tilbakebetaling i henhold til forbrukerrettigheter.

frase

Er det mulig å få refusjon eller erstatning fra Tesla hvis man har hatt problemer med bilen?

Ja, Tesla vil tilby reparasjoner, erstatninger eller tilbakebetaling hvis det er nødvendig og i henhold til forbrukerrettigheter.

frase

Hvordan kan man unngå problemer med Tesla-biler?

Det er viktig å gjøre nøye undersøkelser og lese anmeldelser før du kjøper en Tesla-bil. Det er også viktig å følge instruksjonene for lading og vedlikehold av bilen nøye, og å ta den med til service når det er nødvendig for å opprettholde optimal ytelse og holdbarhet.

Advokatmatch er en tjeneste levert av Lead Service AS

Org. nr. 922 997 454