TIDSFRIST: Én enkel test før garantien utløper kan spare deg for en regning på titusener av kroner – to måneder før fristen er perfekt timing.
Sist oppdatert: 9. oktober 2025
Tenk deg at bilen din plutselig mister masse batterikapasitet etter fire år. Hva gjør du? Hvem betaler for reparasjonen som kan koste over 100 000 kroner? Tesla sin garanti beskytter deg mot defekter, men mange eiere vet ikke hva de faktisk har krav på. Og enda færre vet at de ofte har bedre rettigheter gjennom norsk forbrukerlovgivning enn det som står i garantiheftet.
Garantien består egentlig av flere ulike garantityper som dekker forskjellige deler av bilen. Grunnleggende garanti dekker de fleste komponenter i fem år eller 100 000 km, avhengig av hva som kommer først. SRS-garantien dekker kollisjonsputesystemet og sikkerhetsbeltene i samme periode.
Tesla sin garanti på batteri har imidlertid lengre varighet. Den gjelder i åtte år, men med ulik kilometerbegrensning avhengig av modell. Alle batteriene skal ha minimum 70 prosent kapasitet gjennom hele garantiperioden. Rustgarantien gir dekning mot gjennomrusting fra innsiden i opptil tolv år, uansett kjørelengde.
En kort forklaring på garantitypene:
Tesla dekker ikke kostnader som følger av at bilen står på verksted. Transport, leiebil, tapte inntekter eller andre utgifter må du dekke selv. Tesla har eksplisitt fraskrevet seg ansvar for slike indirekte kostnader. Du kan imidlertid få erstatning for utgifter som følger av feil og mangler hvis du reklamerer under forbrukerkjøpsloven.
Få tilbud fra 3 forskjellige advokater. Helt gratis og uforpliktende
Batteriet er hjertet i elbilen din, og nettopp derfor er Tesla sin garanti på batteri den mest omfattende dekningen du får. Men kilometerbegrensningen kan som sagt variere. Model S og Model X får 240 000 km dekning, mens Model 3 og Y Standard dekkes i 160 000 km. Model 3 og Y Long Range samt Performance-variantene får dekning i åtte år eller 192 000 km.
Mange tror at hvis den beregnede rekkevidden i bilen har falt betydelig, betyr det automatisk at batterikapasiteten har falt under 70 prosent. Det stemmer ikke. Tesla måler faktisk batterikapasitet ved å se på cellenes fysiske tilstand – ikke på hvor langt bilen kan kjøre. Kjørestil, vær, topografi og andre faktorer påvirker rekkevidde, uten at det nødvendigvis er noe galt med batteriet.
Tesla bestemmer selv hvordan de måler batterikapasitet. De kjører diagnostikk som måler cellenes faktiske tilstand. Du har krav på å se dokumentasjon på hvordan testen er utført og hva resultatene viser. Be alltid om skriftlig rapport, og hvis du er uenig, kan du kreve ny vurdering.
Dokumentasjon er svært viktig når du skal klage på Tesla. Ta skjermbilder av ladevaner, ta vare på logger fra ladestasjoner og dokumenter at du følger anbefalingene. Hvis Tesla senere påstår at feil lading har skadet batteriet, må de bevise det – og da er det gull verdt å ha egen dokumentasjon.
NAF tilbyr garantiutløpstest som kan avdekke problemer før garantien går ut. Det kan spare deg for store utgifter, spesielt hvis batteriet har defekter som dekkes av garantien. NAF anbefaler at du bestiller testen cirka to måneder før garantifristen utløper.
De tilbyr blant annet test med batterikontroll til 3550 kr for medlemmer eller 4500 kr for ikke-medlemmer for deg som kjører Tesla eller andre elbiler. Testen uten batterikontroll koster 3029 kr for medlemmer og 3729 kr for andre. Men varianten med batterikontroll anbefales så klart for elbiler.
Batteritesten bruker AVILOO-flashtest som gir objektiv vurdering av batteriets helsetilstand. Den måler State of Health (SoH) og kan avdekke avvik i battericellene som du ikke ville oppdaget selv. Hvis det oppdages problemer med cellene, kan reparasjon være dekket av Tesla sin garanti på batteri.
Du får dokumentasjon som viser:
Denne dokumentasjonen kan bli veldig viktig hvis Tesla senere avslår et garantikrav. Du har da uavhengig dokumentasjon på at problemet eksisterte mens garantien gjaldt. Mange har spart seg for store kostnader ved å ta en garantiutløpstest i tide.
Garantien følger bilen og overføres automatisk til ny eier når eierskapet registreres gjennom Tesla. Det er ingen kostnad forbundet med garantioverføringen, og ny eier får samme rettigheter som opprinnelig kjøper. Du kan sjekke garantidekningen i Tesla-appen under «Detaljer og garanti».
I tillegg bør du også huske på følgende når du skal selge elbilen videre:
Som selger har du opplysningsplikt etter kjøpsloven. Du må fortelle om alle vesentlige feil og mangler du kjenner til, inkludert batterikapasitetstap eller garantiproblemer. Unnlater du dette, kan kjøper senere kreve prisavslag eller heving.
Kjøper må derimot sjekke at service er utført hos godkjente verksteder. Hvis selger har brukt uautoriserte verksteder eller gjort modifikasjoner, kan det ugyldiggjøre garantien. Krev alltid å se full service-historikk.
Du står ikke uten rettigheter, selv om nybilgarantien til Tesla har utløp. Garantien dekker ikke skader fra normal slitasje – det inkluderer misfarging av seter, små riper i lakken, eller slitasje på bremseklosser. Den dekker heller ikke skader fra ulykker eller kollisjoner.
Modifikasjoner eller installasjon av ikke-originale deler kan ugyldiggjøre hele garantien. Det gjelder også hvis uautoriserte verksteder har utført reparasjoner. Tesla skriver eksplisitt at de ikke er ansvarlige for problemer fra tredjeparts verksteder.
Vanlige situasjoner der garantien ikke gjelder:
Men forbrukerkjøpsloven gir deg reklamasjonsrett på bilkjøp i fem år ved normal bruk. Du kan reklamere til selger hvis det oppstår feil som eksisterte ved levering, selv om Teslas garanti ikke dekker det. Hvis Tesla avslår et garantikrav har du dermed flere muligheter:
Bevisbyrden ligger hos selger i to år i henhold til forbrukerkjøpsloven. Feil som viser seg innen to år etter levering antas å ha eksistert ved levering, og det er selger som må bevise noe annet. Det gjelder for produkter kjøpt fra og med 1. januar 2024. Du har to måneders reklamasjonsfrist fra du oppdager en feil. Send alltid skriftlig reklamasjon, helst på e-post.
Den beste garantien er verdiløs hvis du ikke kan dokumentere at vilkårene er oppfylt. Dokumentasjon må være prioritet nummer en fra dag én. Tesla krever at du installerer alle programvareoppdateringer de sender ut. Utsetter du oppdateringer over tid, kan de bruke det som argument for å avslå garantikrav.
De viktigste tiltakene for å sikre garantidekning:
Ta garantiutløpstest i god tid før garantien utløper. En test to måneder før fristen gir deg tid til å reklamere hvis det oppdages feil, og du får uavhengig dokumentasjon mens garantien fortsatt gjelder.
Få tilbud fra 3 forskjellige advokater. Helt gratis og uforpliktende
Står du i en garantitvist med Tesla? Mange opplever at Tesla avslår krav som burde være dekket. I slike situasjoner kan juridisk bistand være avgjørende. Advokatmatch kan koble deg med advokater som har erfaring med bilsaker og forbrukerrettigheter. Men ikke til du står med en faktura på flere titusener etter reparasjoner.
Ta kontakt tidlig for å vurdere om kravet ditt er berettiget. Da får du også hjelp til å kommunisere med Tesla. Lykke til!