Bilde

KAN VÆRE GRUNNLAG FOR HEVING: Skjulte feil og mangler på bilen kan gi deg grunnlag for å levere bilen tilbake.

Skjulte feil og mangler ved bilkjøp: Dine rettigheter

Sist oppdatert: 10. juni 2024

Skal du kjøpe bruktbil og lurer på hva du bør være obs på? Eller har det nye gliset ditt ført til et surt fjes fordi du har oppdaget skjulte feil og mangler? Bil er noe av det vanskeligste å kjøpe brukt. Den skal tross alt være din faste følgesvenn i hverdagen. Og det kan dessuten være lett å overse viktige detaljer som skaper frustrasjon på sikt.

Men heldigvis har du rett på reklamasjon på bilen om noe går galt. I enkelte tilfeller kan det også være mulig å heve bilkjøpet. Her i denne lille guiden ser vi nærmere på hvilke skjulte feil og mangler ved bilkjøp du bør se etter, samt hva du skal gjøre for å klage – enten du kjøper hos forhandler eller privatperson.

Kortversjonen

    • Det regnes som skjulte feil og mangler om bilen ikke er i forventet stand. Du kan også kreve reklamasjon om selger har holdt tilbake relevant informasjon eller gitt deg feilopplysninger.
    • Du som kjøper er pliktig til å undersøke kjøretøyet nøye før du kjøper den. Det er også ditt ansvar å bevise at bilen har skjult feil eller mangel for å kunne kreve erstatning.
    • Bilselgeren har derimot krav på å forsøke å fikse feilen to ganger før du kan kreve prisavslag eller oppheving av bilkjøp. Du har også krav på å få dekket eventuelle utgifter som skyldes feilen eller mangelen.

Hva er vanlige skjulte feil og mangler ved kjøp av bil?

Først av alt – hva mener vi med skjulte feil og mangler ved bilkjøp? Jo, det er feil som ikke var åpenbare når du kjøpte den, men som kan påvirke bilens verdi og funksjon. Men et kriterium for at du skal ha krav på reklamasjon er at bilen ikke er i samme stand som avtalt med selger. Du kan faktisk ha krav på erstatning eller utbedring, selv om kjøretøyet ble solgt “som den er”.

Typiske skjulte feil og mangler ved kjøp av bruktbil:

  • Problemer med hjuloppheng
  • Oljelekkasje i girkasse eller motor
  • Registerreim og bremseskiver er slitte
  • Skjult rust på for eksempel eksosanlegg

Det er ikke alle feil som gir deg rett på erstatning. Du kan for eksempel ikke klage på feil ved bilen som var lett å oppdage. Det er fordi du som bilkjøper har plikt til å undersøke kjøretøyet nøye før kjøp. Det regnes først for å være feil eller mangel hvis bilen ikke leveres med det utstyret og funksjonene som skulle ha vært med. 

Bilen kan også ha en mangel hvis selgeren har holdt tilbake viktig informasjon eller gitt feilopplysninger som ville ha påvirket kjøpsbeslutningen din. Man tar utgangspunkt i salgsannonsen, kjøpekontrakten og eventuelle tilstandsrapporter for å vurdere bilens forventede tilstand, utstyrsliste og funksjoner.

Vi hjelper deg å finne den perfekte advokaten

Få tilbud fra 3 forskjellige advokater. Helt gratis og uforpliktende

Lover og regler for reklamasjon ved bilkjøp

Det er viktig å vite hvilke rettigheter du har, enten du skal kjøpe bruktbil hos forhandler eller privatperson. Forbrukerkjøpslovens bilregler regulerer kjøp mellom privatperson og forhandler, og kjøpslovens bilregler regulerer kjøp mellom privatpersoner. Bilen må være i dårligere stand enn forventet for at du skal kunne reklamere på bilkjøp hos forhandler.

Den må derimot være i vesentlig dårligere stand enn forventet om du kjøper bruktbil hos en privatperson. Det er fordi forbrukerkjøpsloven har som mål å styrke forbrukerens rettigheter. Du har dermed fem års reklamasjonsrett hos bilforhandler, men bare to år hos en privatperson. Du må likevel klage på bilkjøpet så snart som mulig og senest innen to måneder.

Begge lovene legger stor vekt på kjøretøyets forventede stand. Du kan dermed ikke klage på skjulte feil og mangler ved bilen som burde vært forventet, for eksempel i henhold til alder, kilometerstand og synlig tilstand.

TIPS: Sett en svarfrist på 7 dager når du reklamerer skriftlig for skjulte feil og mangler ved bilkjøp. Da øker du sjansene for at du får rask respons, samtidig som du vet når du kan ta saken videre.

MANGE KLAGER: I dag er det mange som klager på Tesla, men det er nok også fordi de selger så stor mengde biler i Norge i forhold til andre merker.

Bruktbilgaranti og garantier fra bilprodusent

Bilforhandlere og bilprodusenter tilbyr garantier som gir deg ekstra beskyttelse, utover den du får under norsk lov. Bilprodusenter, bilfabrikker og importører tilbyr nybilgaranti som gjelder i fem år og inntil et visst antall kjørte kilometer. Det er vanlig at fabrikken dekker de tre første årene og importøren dekker de to siste årene.

Nybilgarantier følger kjøretøyet. Det betyr at du kanskje kan bruke garantien hvis du oppdager skjulte feil og mangler ved en brukt, men relativt ny bil. Bruktbilgarantier får du derimot hos forhandler. Men du må være obs på at du kan miste garantien hvis bilens vedlikeholdsprogram ikke blir fulgt opp – så sjekk at forrige eier har overholdt alle servicer.

Nøyaktig hvilke betingelser og vilkår som gjelder for garantiene kan variere mellom ulike produsenter og forhandlere. Du bør derfor alltid sjekke hva du kan ha krav på i henhold til kjøretøyet du skal kjøpe. I enkelte tilfeller blir garantien tilbudt via garantiselskaper istedenfor.

TIPS: Har du kjøpt bruktbil med garanti? Da anbefaler vi at du tar en såkalt garantiutløpstest hos NAF for å sjekke bilen før garantiperioden utløper.

Les også

Bruktbilgaranti: Komplett guide

Slik klager du på skjulte feil og mangler ved bilkjøp

Okei, så hva gjør du om du oppdager skjulte feil og mangler ved kjøp av brukt bil? Det første du må være obs på er at det er ditt ansvar som kjøper å bevise at bilen har en skjult feil eller mangel. Du må reklamere så raskt du kan, ellers kan du miste rettighetene dine. Selve prosessen er ganske lik, enten du har kjøpt bruktbil av forhandler eller privat.

Slik går du frem for å kreve reklamasjon på kjøretøyet:

  • Dokumenter problemet: Pass på at du kan dokumentere feilen grundig, for eksempel ved å legge frem dokumentasjon fra bilverkstedet. Ta bilder og videoer, og noter deg når og hvordan problemet ble oppdaget. I tillegg bør du samle all relevant informasjon om kjøretøyet som du fikk i forkant av kjøpet, for eksempel kontrakt og salgsannonsen.
  • Kontakt selgeren skriftlig: Send en skriftlig klage til bilselger. Beskriv problemet detaljert, legg ved dokumentasjon og vær tydelig på hva du ønsker som kompensasjon. Husk å inkludere svarfrist.
  • Få en uavhengig vurdering: Hvis selgeren mener at du ikke har krav på reklamasjon og kompensasjon, kan det være lurt å få en uavhengig vurdering og/eller tilstandsrapport på bilen. Da får du en objektiv vurdering av problemet, noe som kan styrke saken din om du velger å gå videre.
  • Få hjelp utenfra: Om selgeren fortsatt ikke vil samarbeide eller du ikke får svar innen fristen har utløpt, kan du be om mekling hos Forbrukertilsynet. Fører ikke det heller frem, kan du sende saken til Forbrukerklageutvalget. Du må imidlertid være obs på at det kan være flere måneders ventetid hos Forbrukertilsynet. Om du ikke ønsker å vente så lenge, kan du be om hjelp til mekling hos en advokat.
  • Be om rådgivning fra en advokat: Hvis saken begynner å bli komplisert eller du møter betydelig motstand fra selgeren, kan det være nyttig å snakke med en advokat med erfaring innen forbrukerrett. Advokater kan også vurdere hvilke rettigheter du har på forhånd, slik at du vet om du bør klage på bilkjøpet eller ikke.

Du har krav på følgende kompensasjon ved kjøp av bruktbil

Det er sjeldent at du kan heve bilkjøpet med én gang hvis du oppdager skjulte feil og mangler. Du kan bare oppheve kjøpet fremfor å få prisavslag hvis mangelen ikke er uvesentlig. Men aller først har bilselger krav på å forsøke å rette opp feilen to ganger innen rimelig tid før man kan kreve annen kompensasjon. Disse utbedringsforsøkene skal ikke være til vesentlig ulempe for deg. De skal heller ikke medføre ekstra kostnader.

Du kan be om et prisavslag som tilsvarer bilens reduserte verdi hvis feilen eller mangelen ikke blir fikset. Det kan også være mulig å be om et prisavslag som tilsvarer det reparasjonene vil koste. Alternativt kan du be om en ny og tilsvarende bil, så lenge det ikke medfører urimelige kostnader for selger. Det er imidlertid sjeldent aktuelt for bruktbiler, ettersom det kan være utfordrende å finne et tilsvarende kjøretøy.

TIPS: Du kan kreve erstatning for utgifter som du har fått som følge av kjøretøyets feil og mangler. Bare pass på at du tar vare på all dokumentasjon, for eksempel kvitteringer og fakturaer.

Joda, du kan klage selv om bilen “selges som den er”

Mange tror de ikke kan klage om de kjøper bruktbilen “som den er” – men det er ikke tilfelle. Det vil si at bilen selges med feil, deriblant skjulte. Du kan likevel ha krav på reklamasjon for skjulte feil og mangler i enkelte tilfeller, selv om det kan være vanskeligere å få gjennomslag for klagen din.

Du kan klage på bruktbil som selges som den er hvis:

  • Bilen er i vesentlig dårligere stand enn forventet med tanke på alder, kjørte kilometer og kjøpesummen
  • Du har fått feilopplysninger fra selger som ville ha påvirket kjøpsbeslutningen din
  • Selgeren har holdt tilbake viktige opplysninger

Det er dermed ikke fritt frem å selge bil, helt uten å ta ansvar for den. Men det kan imidlertid være ganske krevende å få kompensasjon, særlig hvis bilselgeren ikke er samarbeidsvillig. I slike saker kan det være aktuelt å få hjelp av en erfaren advokat for å sikre at du får den kompensasjonen du har krav på.

Les også

Slik klager du på kjøp av Tesla

Tips til deg som skal kjøpe bruktbil av forhandler eller privat

Du kan heldigvis ta flere grep for å redusere risikoen for å kjøpe bil med skjulte feil og mangler. Så ikke la deg friste av førsteinntrykket – gjør grundige undersøkelser både på utsiden og innsiden før du bestemmer deg. Kjør gjerne innom et verksted under prøvekjøringen for å få en profesjonell vurdering også.

Her er noen anbefalinger til deg som skal kjøpe bruktbil:

  • Sjekk at alt virker som det skal: Det inkluderer lys, vindusviskere, elektriske seter, vinduer og eventuelle andre funksjoner som er viktige for både komfort og sikkerhet.
  • Prøvekjør bilen på forskjellige veier: Ta bilen med ut på motorveien, travle gater i byen og gamle, smale veier på bygda.
  • Lytt etter uvanlige lyder eller vibrasjoner: Det kan nemlig være tegn på trøbbel. En “stille” motor er ofte en motor i god stand – men vær obs på skrapelyder, banking eller vibrasjoner.

Du bør be om å få se bilens servicehistorikk og eventuelle skaderapporter. Da får du verdifull innsikt i hvordan bilen har blitt vedlikeholdt, samt om den har vært utsatt for alvorlige skader tidligere. Det kan også være smart å sammenligne priser på tilsvarende kjøretøy for å sikre at du får en god deal, for eksempel på Finn.no.

Vi hjelper deg å finne den perfekte advokaten

Få tilbud fra 3 forskjellige advokater. Helt gratis og uforpliktende

Konklusjon: Gjør grundig research på forhånd, men vit at du har rettigheter om det likevel går galt

Du bør tenke deg nøye om før du bestemmer deg for hvilken bil du vil kjøpe. Vi anbefaler å sjekke kjøretøyet grundig. Samtidig er det godt å vite at du kan ha rett til å klage på skjulte feil og mangler ved bilkjøp, enten du kjøper bruktbil av forhandler eller privat. Bare husk at du må klage så raskt som mulig for å ikke miste rettighetene dine. 

Hvis du trenger nærmere veiledning og hjelp, kan det være smart å snakke med en advokat med relevant erfaring og kunnskap. Lykke til!

Advokatmatch er en tjeneste levert av Lead Service AS

Org. nr. 922 997 454