TVISTER: Verkstedet kaller det vedlikehold, du kaller det produksjonsfeil – og forskjellen avgjør hvem som betaler regningen.
Sist oppdatert: 7. oktober 2025
Har du kjøpt en nyere Kia med garanti og lurer på hva den dekker? Eller har du fått avslag på et garantikrav du mener burde vært dekket? Produsenten tilbyr faktisk en av de beste nybilgarantiene på bilmarkedet med hele 7 års dekning. Men mange bileiere kjenner ikke til alle vilkår og rettigheter de faktisk har. Vi går gjennom alt du trenger å vite, inkludert serviceintervaller, import, garanti på batteri og hva du må gjøre hvis du får avslag.
Du har sannsynligvis hørt at Kia tilbyr 7 års garanti på nye biler. Men hva betyr det i praksis? Basisgarantien er på 7 år eller 150 000 km, det som kommer først. Men de første 3 årene har du ubegrenset kjørelengde (bortsett fra taxier som har en grense på 150 000 km. Deretter gjelder maksgrensen på 150 000 km for hele 7-årsperioden.
Nybilgarantien til Kia dekker alle fabrikasjons- og monteringsfeil som oppstår ved normal bruk av bilen. Men det er også en rekke spesifikke garantier som du bør kjenne til:
Normal slitasje dekkes imidlertid ikke. Og det er faktisk årsaken til veldig mange tvister mellom bileiere og verksteder. Bremseklosser, dekk, clutch og andre slitedeler faller utenfor garantidekningen. Du må altså regne med at visse deler trenger utskifting som en del av normalt vedlikehold.
Få tilbud fra 3 forskjellige advokater. Helt gratis og uforpliktende
Garantien din er ikke automatisk gyldig — du må faktisk følge reglene. Hovedregelen er at service må utføres i henhold til Kia sine spesifikasjoner og instruksjoner. Det viktigste kravet for å beholde din nybilgaranti er å følge serviceintervallene som gjelder for den aktuelle modellen.
Serviceintervallene varierer basert på om du har bensin, diesel, hybrid eller elbil. Det som kommer først av tidsperioden eller kilometerstanden er det som gjelder. Hvis du kjører lite og bare når 8000 km innen ett år, så må du likevel inn på service etter det ene året.
Her er en oversikt over vanlige serviceintervaller:
Valg av bilverksted er viktigere enn mange tror. Du kan teknisk sett bruke hvilket verksted du vil. Men da må DU dokumentere at alt er gjort korrekt etter Kia sine spesifikasjoner for å beholde din garanti.
Mange får problemer med garantikrav fordi dokumentasjonen ikke holder mål når de har brukt uautoriserte verksteder. Et autorisert Kia-verksted tar ansvar for arbeidet og garantien overfor deg, noe som gir trygghet hvis noe skulle gå galt.
Garanti på batteri er viktig hvis du kjøper en elbil eller plugin-hybrid fra Kia. Produsenten garanterer at litium-ion batteriet holder minst 70 % av opprinnelig kapasitet i 7 år eller 150 000 km fra første registrering. Hva betyr det i praksis? Hvis batteriet ditt degraderer mer enn 30 % innenfor garantiperioden, skal det byttes eller repareres gratis.
Garantien dekker unormal kapasitetsreduksjon, men det forventes normal degradering over tid. Alle batterier mister litt kapasitet etter hvert som årene går, uansett hvilket bilmerke og modell du velger. Det er viktig å kunne dokumentere kapasitetstapet hvis du skal få gjennomslag på garantikrav:
En vanlig problemstilling er hva som regnes som “normal” versus “unormal” degradering. Det kan være vanskelig å få gjennomslag hvis verkstedet mener degraderingen er innenfor det normale. Hvis verkstedet avviser kravet ditt, kan du vurdere å få en uavhengig vurdering av batteriets tilstand.
Har du fått avslag på et garantikrav du mener burde vært dekket? Tvister om garantidekning er overraskende vanlig. Det handler ofte om tolkning av vilkår eller uenighet om årsaken til en skade. De vanligste tvistene oppstår rundt hva som er slitasje versus produksjonsfeil, manglende dokumentasjon av service eller årsakssammenheng mellom feil og dekning.
La oss si at AC-anlegget ditt slutter å virke etter 4 år. Verkstedet hevder det skyldes manglende vedlikehold og at klimaanlegget ikke har fått skifte av kjølevæske. Men du mener det er en produksjonsfeil som burde dekkes. Slike situasjoner kan være frustrerende, men du har flere muligheter for å få saken din vurdert på nytt.
Slik bør du gå frem hvis du får avslag:
Forbrukerkjøpsloven gir deg rettigheter utover produsentens garanti. De første 5 årene etter kjøp har du reklamasjonsrett uavhengig av garantien, og loven gir ofte bedre beskyttelse enn garantivilkårene. Garantien er kun produsentens frivillige løfte, mens forbrukerkjøpsloven er en lovfestet rettighet du har mot selger.
Vurderer du å kjøpe en bruktimportert Kia? Garantien er betydelig dårligere enn for norsk-importerte biler. Gråimport eller parallellimport betyr at bilen er importert av andre aktører enn Kia Bil Norge. Du får fortsatt garanti, men med store begrensninger.
Den største overraskelsen er ofte når garantien starter. Garantien begynner fra FØRSTE registrering, uavhengig av land. Hvis bilen var 2 år gammel i Tyskland da den ble importert, har du kun 5 år igjen av 7-årsgarantien i Norge. Det kan bety at en tilsynelatende “ny” bil for deg faktisk har begrenset garantitid igjen.
Her er de viktigste begrensningene:
Fra et juridisk perspektiv er det viktig å forstå at dine rettigheter er mot selger og ikke mot Kia Bil Norge. Du må forholde deg til importøren eller forhandleren hvis det oppstår problemer, noe som kan gjøre tvister mer kompliserte å håndtere. Det kan bli nødvendig med juridisk hjelp hvis du oppdager alvorlige problemer etter kjøp og selger ikke samarbeider.
Klimaanlegg er en av de vanligste kildene til garantitvister mellom Kia-eiere og verksteder. De som opplever at AC-anlegget slutter å virke eller virker dårligere blir overrasket når de får beskjed om at det kanskje ikke dekkes av garantien. Klimaanlegg dekkes kun av garantien hvis det er en produksjons- eller monteringsfeil.
Det vil si at komponenter som kompressor, kondensator eller andre deler svikter på grunn av fabrikasjonsfeil. Men manglende gassutskifting eller service av AC-anlegget regnes som vedlikehold og dekkes ikke av garantien. Og dette er årsaken til de fleste AC-relaterte tvistene.
Verkstedet må altså dokumentere hva som er årsaken til problemet først. Her oppstår det ofte uenighet:
En typisk tvist kan se slik ut: Du opplever at AC-en ikke kjøler ned like godt etter 4 år. Verkstedet sjekker og finner at det mangler kjølevæske. De hevder det skyldes manglende vedlikehold. Du mener det må være en lekkasje som burde dekkes av garantien. Verkstedet sier at normal diffusjon gjennom slanger over tid er normalt og krever påfyll som en servicejobb. Men du mener en lekkasje innen garantitiden er en produksjonsfeil.
Dokumentasjon av at du har fulgt anbefalte serviceintervaller kan være avgjørende for utfallet av et slikt krav. Hvis du kan vise at bilen har fått regelmessig service og at klimaanlegget plutselig svikter, styrker det saken din betydelig. Men ved større tvister der verkstedet holder fast på at det er vedlikehold, bør du få en uavhengig vurdering eller juridisk bistand.
Hva skjer når de 7 årene eller 150 000 km er nådd? Når Kias garanti utløper, mister du ikke all beskyttelse. Men her er det viktig å forstå sammenhengen mellom produsentens garanti og forbrukerkjøpsloven, siden de fungerer litt ulikt.
Forbrukerkjøpsloven gir deg 5-årsreklamasjonsrett fra kjøpstidspunktet som privat bilkjøper. De første 2 årene etter kjøp gjelder en presumsjon for at eventuelle feil var til stede ved levering. Fra år 3 til år 5 må du sannsynliggjøre at feilen eksisterte ved levering. Det betyr at mellom år 5 og 7 er Kias garanti faktisk din viktigste beskyttelse.
Forbrukerkjøpsloven kan også være relevant hvis Kia nekter for at problemet skal dekkes av garanti. Hvis verkstedet avviser et garantikrav, kan du ha krav mot selger etter forbrukerkjøpsloven i stedet for (de første 5 årene).
Få tilbud fra 3 forskjellige advokater. Helt gratis og uforpliktende
Kia sin nybilgaranti på 7 år er solid og en av de beste på markedet. Men du må kjenne reglene for å utnytte den maksimalt. Følg serviceintervallene nøye og bruk helst autorisert verksted for å sikre full dokumentasjon. Garanti på batteri er spesielt viktig hvis du kjøper elbil eller plugin-hybrid fra Kia.
Ta vare på all dokumentasjon fra service og verkstedbesøk. Det kan spare deg for mye hodebry senere. Hvis du får avslag på garantikrav, skal du kreve skriftlig begrunnelse og ikke godta avslag uten å undersøke dine rettigheter grundig. Husk at forbrukerkjøpsloven ofte gir deg bedre beskyttelse enn garantien, særlig de første 5 årene.
Garantitvister kan være kompliserte. En advokat innen bilrett kan hjelpe deg med reklamasjon, håndtere tvister med verksted eller selger, og forhandle på dine vegne for å få et rettferdig resultat. Trenger du juridisk bistand med garantispørsmål eller reklamasjon? Finn en kvalifisert biladvokat som kan hjelpe deg via Advokatmatch.