TIDSFRIST PÅ KLAGEN: Du må gi klage til selgeren inne reklamasjonsfristen for å kunne rette krav.
Sist oppdatert: 29. august 2025
Det er viktig å vite hva kjøpsloven sier om reklamasjon når du handler brukt, for eksempel på FINN.no eller Facebook Marketplace. Kjøp og salg av brukte ting skjer hver eneste dag. Men det er ikke alltid kjøpet går som planlagt. Kanskje tingen ikke var som du så for deg eller ikke virker som du trodde?
Kjøpsloven gir deg ikke angrerett. Om du skal ha angrerett må kjøpet falle innunder angrerettloven. Da må det må ha skjedd et fjernkjøp eller salg utenfor selgerens faste forretningslokaler. Siden kjøpsloven gjelder for handel mellom to privatpersoner eller mellom to næringsdrivende, er angrerettloven sjelden aktuell.
Du vil likevel kunne rette krav mot selgeren hvis tingen du har kjøpt har en mangel. I så fall må du reklamere tidsnok. I denne artikkelen kan du lese mer om kjøpslovens reklamasjonsregler.
Reklamasjon er en melding til selgeren om at tingen har en mangel og at du vil stille et krav som følge av mangelen. Mange lar være å klage fordi de er usikre på hva de kan og ikke kan forvente av produktet de har kjøpt. Manglende kunnskap om rettigheter gjør også at klager utelates.
Kjøpsloven gir veiledning for hva du kan og ikke kan forvente av varen og selgerens opptreden under handelen. Produktet du kjøper skal være i tråd med avtalen dere har inngått, herunder salgsannonsen, det som følger av en eventuell salgskontrakt og dialog underveis med selgeren. Tilbakeholdt informasjon og feilinformasjon er også grunnlag for klage eller i verste fall heving av kjøpet.
Dersom du kjente til feilen da du kjøpte produktet eller hadde et uhell slik at du er delaktig i feilen eller skaden som oppstod, må du bære tapet selv. I motsatt fall, der selgeren har holdt tilbake informasjon om feil på varen eller skadet den uten å si fra til deg, kan du rette krav. Hvilke krav som kan gjøres gjeldende kan du lese mer om videre i artikkelen.
Få tilbud fra 3 advokater innen kontraktsrett. Tjenesten er helt gratis og uforpliktende.
Så hva sier egentlig kjøpsloven om frister for reklamasjon? Vel, når du har funnet en feil eller mangel med varen du har kjøpt, er det viktig at du gir selgeren beskjed om dette så fort som mulig. Etter kjøpsloven er det to reklamasjonsfrister du må forholde deg til:
Den relative reklamasjonsfristen innebærer at du må reklamere “innen rimelig tid” etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget feilen. Fristen begynner altså å løpet fra tidspunktet du burde ha oppdaget feilen, så manglende oppmerksomhet fra din side kan gjøre at reklamasjonsretten faller bort. Hva som anses som “rimelig tid” varierer fra sak til sak, så det anbefales at du reklamerer så fort du kan.
Den absolutte reklamasjonsfristen etter kjøpsloven er på 2 år. Om du oppdager feil og mangler etter 2 år, vil du ikke lenger kunne rette krav mot selgeren. Hensynet bak reklamasjonsfristen er at selgeren må kunne si seg ferdig med kjøpet etter en viss tid. Samtidig skal du være vernet mot skjulte feil og mangler som kan oppstå i etterkant av handelen.
Det finnes flere forskjellige krav du kan rette ved benyttelse av reklamasjonsretten. Feil og mangler er ikke bare irriterende. De kan også medføre store tap dersom tingen du har kjøpt er nødvendig for et gitt formål.
Krav | Når aktuelt | Eksempel |
---|---|---|
Retting | Feilen kan repareres | Reparasjon av datamaskin |
Omlevering | Produktet ikke kan repareres | Ny mobil fordi reservedeler mangler |
Prisavslag | Selger ikke vil/kan reparere | Reduksjon i pris tilsvarende verdifall |
Heving | Vesentlig kontraktsbrudd | Bil med skjult motorfeil |
Erstatning | Økonomisk tap utover selve feilen | F.eks. transportkostnader ved kjøp av defekt bil |
Om varen har en mangel, vil du kunne kreve at selgeren retter eller omleverer tingen du har kjøpt. Utgiftene til en eventuell retting eller omlevering skal skje for selgerens egen regning.
Reparasjonen eller omleveringen fra selgerens side skal skje innen rimelig tid, uten at det medfører ulempe for deg. Noen ganger er det lettere for selgeren å levere et nytt produkt, fremfor å reparere det gamle. Typiske tilfeller er dersom en del ikke kan erstattes fordi den ikke lenger produseres, eller varen er så ødelagt at det er billigere å gi deg en ny.
I noen tilfeller kan det hende at selgeren ikke kan utbedre feilen, eller at de ikke ønsker å gjøre dette. I så fall kan det være aktuelt å kreve et prisavslag som tilsvarer verdireduksjonen på varen, eller kostnaden en reparasjon vil ha et annet sted.
Hovedregelen i norsk rett er at avtaler skal holdes. En heving av et kjøp krever at mangelen utgjør et så vesentlig kontraktsbrudd at du kan anses som løst fra kontrakten på grunn av den. Dersom selgeren har gitt deg feilinformasjon, eller løyet om produktets tilstand, vil dette tale for at heving kan gjøres.
Ved heving av et kjøp vil du få pengene tilbake mot at du returnere varen til selgeren. Ved større feil eller mangler er dette ofte den beste løsningen for deg. Likevel må du være klar over at dersom saken kan løses gjennom retting, omlevering eller prisavslag vil disse gå foran.
I noen tilfeller medfører feil og mangler ytterligere kostnader. Hvis mangelen medfører et økonomisk tap, og det er en tilstrekkelig årsakssammenheng mellom tapet og feilen ved produktet, kan du rette et erstatningskrav.
Merk at erstatningen er en tilleggsreaksjon, og kan rettes ved siden av de øvrige kravene. Der retting, omlevering og prisavslag skal dekke mangelen ved produktet, dekker erstatningen ytterligere økonomisk tap.
Ved handel mellom private parter er det vanlig å selge ting “som den er“. I praksis er dette en ansvarsfraskrivelse fra selgeren som gjør det vanskeligere for deg å reklamere i etterkant. Selv om en vare er solgt “som den er”, vil du likevel har muligheten til å reklamere. Hva som kan reklameres på vil være noe annerledes, siden “som den er”- klausuler medfører et større ansvar for at du undersøker varen i forkant.
Selgeren skal fremdeles gi deg informasjon om feil eller mangler ved produktet. De kan ikke snike seg unna ved å si at varen selges “som den er”. Kosmetiske og synlige problemer ved en vanlig inspeksjon av produktet vil det være vanskelig å påklage i etterkant.
Det er mange som forveksler begrepene “reklamasjon” og “garanti”. Garanti er en sikkerhet som selgeren velger å gi deg, der produktets egenskaper garanteres over en lenger periode. Ofte er garantiens innhold bedre enn lovens.
Reklamasjon er lovens måte å verne deg ved handel og gir deg visse rettigheter dersom feil eller mangler oppstår. Reklamasjonsretten fungerer også preventivt, ved at selgere kan stilles til ansvar for feil og mangler ved produktene de selger. Reklamasjonsretten vil du ha, uavhengig av garantien selgeren har gitt deg.
De aller færreste ønsker å klage på produkter de har kjøpt. Likevel vil det være viktig at du tar kontakt med selgeren så snart du oppdager at varen du har kjøpt har en feil eller mangel ved seg. De færreste selgere ønsker å føre deg bak lyset. En retting av feilen er noe de fleste er villige til å ordne, så en god og høflig tone underveis i reklamasjonsprosessen er til fordel for begge parter. Det vil være enklere å nå frem med et reklamasjonskrav dersom du og selgere er på god fot med hverandre.
Ved en reklamasjon er første steg å ta kontakt med selgeren. Her bør du beskrive feilen, og eventuelt hvilket krav du ønsker å rette (retting, omlevering, prisavslag, heving eller erstatning). Selv om det ikke er et krav, er det anbefalt at du reklamerer skriftlig. På denne måten sikrer du at selgeren ikke kan påstå at reklamasjonen har kommet for sent i etterkant.
Dersom selgeren avviser klagen, eller nekter å svare på den, er neste steg å gå videre til Forbrukerrådet eller en annen klagenemnd. Om avgjørelsen her ikke gir deg medhold, må du ta saken videre i domstolene hvis du mener at resultatet skulle vært annerledes. I så fall anbefales det at du rådfører deg med en advokat som kan vurdere saken. En tapt runde i domstolene er dyrt og tidkrevende.
Mange forveksler reglene om reklamasjon i kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven, noe som kan få store konsekvenser for reklamasjonsretten din. Det er hvem du handler med som avgjør hvilken lov som gjelder, og dermed hvor lenge du kan reklamere.
Kjøpsloven regulerer handel mellom likestilte parter. Det vil altså når du kjøper noe privat fra en annen privatperson på Finn.no eller når to bedrifter handler med hverandre. Forbrukerkjøpsloven gjelder derimot når du som privatperson kjøper fra en næringsdrivende. Loven gir deg som forbruker mye bedre beskyttelse og lengre frister.
Her er de viktigste forskjellene mellom lovene som du må kjenne til:
Det betyr at selv om du kjøper en vaskemaskin som normalt ville hatt 5 års reklamasjonsfrist i butikk, har du bare 2 år når du kjøper den brukt fra en privatperson. Du må også være obs på at hvis en profesjonell mellommann formidler salg for en privatperson, kan du i noen tilfeller velge hvem du vil rette kravet mot. Men hvis mellommannen tydelig og uttrkkelig fraskriver seg ansvar på forhånd og kun opptrer som formidler, så gjelder fortsatt kjøpslovens regler.
Få tilbud fra 3 advokater innen kontraktsrett. Tjenesten er helt gratis og uforpliktende.
Du har nå fått en grundig innføring i hva kjøpsloven sier om reklamasjon og hvilke rettigheter du har. Kjøpsloven gir deg altså solide rettigheter når du handler brukt, men det krever at du handler raskt og dokumenterer godt. Mange lar dessverre være å reklamere fordi de tror prosessen er for komplisert eller tidkrevende. Men mange selgere ønsker å løse saken minnelig når de først får beskjed om problemet.
Hvis du står overfor en reklamasjonssak og føler deg usikker på hvordan du skal gå frem, så kan det være lurt å få profesjonell hjelp. En advokat kan vurdere saken din og hjelpe deg med å formulere kravene på riktig måte. Ofte er det nok at selgeren ser at du har juridisk bistand for at de skal ta saken din på alvor.
Bruk tjenesten vår til å få gratis og uforpliktende tilbud fra advokater som spesialiserer seg på forbrukerrett og reklamasjonssaker. Vi kobler deg med erfarne advokater i ditt område som kan gi deg en rask vurdering av saken din. På den måten slipper du å bruke tid på å lete selv. Du får dessuten raskt svar på om det er verdt å gå videre med reklamasjonen.