Bilde

DU STÅR IKKE UTEN RETTIGHETER: Selv om tingen du kjøpte er solgt “som den er”, kan du fremdeles rette krav mot selgeren.

Kjøpsloven § 19 – «selges som den er»

Sist oppdatert: 26. august 2025

Har du kjøpt eller solgt noe “som den er” på Finn? Da bør du vite hva kjøpsloven §19 sier om dine rettigheter. Loven er utgangspunktet for kjøp og salg av ting i Norge. Den gjelder for kjøp og salg mellom privatpersoner eller mellom næringsdrivende. Blant de mange bestemmelsene i kjøpsloven er § 19. Paragrafen regulerer kjøp av varer som selger “som den er”.

De fleste tror at et “som den er”-forbehold fritar selgeren for alt ansvar. Det stemmer ikke. Selv med et slikt forbehold kan du ha krav på erstatning, prisavslag eller til og med heving av kjøpet. I denne guiden forklarer vi når du fortsatt har rettigheter – og når du ikke har det.

Kort oppsummering

  • Kjøpsloven § 19 inneholder reglene som gjelder ved “som den er”-forbehold ved et kjøp.
  • Forbeholdet gjør at selgeren flytter store deler av ansvaret for skjulte feil og mangler over på kjøperen, og det er derfor viktig å undersøke tingen nøye før du tar den med deg hjem.
  • Som kjøper har du fortsatt vern i situasjoner der selgeren har gitt deg feil opplysninger, eller holdt tilbake informasjon. I så fall kan du fortsatt kreve retting, omlevering, heving, prisavslag eller erstatning.

Hva er et «som den er» forbehold?

Formålet med å selge en vare «som den er», er at selgeren i stor grad fraskriver seg ansvaret for skjulte feil og mangler som eventuelt dukker opp i etterkant av kjøpet. Klausulen er svært vanlig ved kjøp og salg av brukte båter, kjøretøy og andre ting der det er vanskelig å vurdere hvilken tilstand gjenstanden faktisk er i. Ved å innta et «som den er»-forbehold i kontrakten, kan selger i stor grad fraskrive seg ansvaret dersom feil oppstår.

Det er ingen krav til hvordan et “som den er” forbehold skal formuleres i avtalen. Men dette må fremkomme relativt tydelig. Hvis bilen “selges som den er” i annonsen, eller det er skrevet at “selger fraskriver seg ansvaret for skjulte feil og mangler hvis dette skulle vise seg etter overtakelse”, er det gjort klart i avtalen.

Vi hjelper deg å finne advokat innen kontraktsrett

Få tilbud fra 3 advokater innen kontraktsrett. Tjenesten er helt gratis og uforpliktende.

Hvilke konsekvenser har et «som den er» forbehold for kontrakten?

Kort sagt vil et “som den er”-forbehold svekke kjøperens mulighet til å rette krav mot selgeren i etterkant av avtalen. Når du kjøper en vare, plikter du å undersøke den. Hvis det oppstår feil eller mangler i etterkant som du burde sett før du betalte for tingen, vil du i mange tilfeller måtte stå for tapet selv.

Selv om varen selges “som den er”, vil selgeren kunne være ansvarlig hvis feilen er såpass stor at varen er i vesentlig dårligere stand enn du hadde grunn til å forvente. Du vil også kunne rette ulike krav mot selgeren hvis han eller henne har holdt tilbake- eller gitt feilaktige opplysninger.

Hva er “vesentlig dårligere stand” ifølge kjøpsloven § 19?

Det følger av kjøpsloven § 19 bokstav c at en vare har en mangel hvis den er i “vesentlig dårligere stand” enn du hadde grunn til å regne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers. Når loven bruker ordet “vesentlig”, er det en høy terskel for at en feil skal anses som en mangel ved “som den er” forbehold.

Hva som utgjør “vesentlig dårligere stand”, varierer fra sak til sak. Det vil gjøres en helhetsvurdering av avtalesituasjonen, der kjøpesummen, utsagn fra selgeren, salgsannonsen, kontrakten, og andre forhold er relevante.

Kjøpesummens størrelse

I loven er kjøpesummens størrelse trukket frem som relevant i vurderingen av hva du kunne forvente om tingen du har kjøpt. Om man kjøper en bil til 5000 kroner brukt, er det ikke usannsynlig at denne er sliten. Biler som selges 2000 kroner over vrakpant kan man ikke forvente så mye av.

Om du derimot har kjøpt en bil til 300 000 kroner, og selgeren har sagt at den er “som ny” og “uten feil og mangler”, vil det være mye lavere terskel for å si at den er i “vesentlig dårligere stand” enn du kunne forvente ut ifra kjøpesummen.

Forholdene ellers

Det er mange andre forhold som kan ha betydning for kjøpers forventninger om tingens tilstand. Selgerens beskrivelse av tingen, både muntlig og gjennom salgsannonsen, gir rammene for dine forventninger om tilstand tingen er i. Det samme gjelder informasjonen som står i kjøpekontrakten, og eventuelle andre forhold ved avtalesituasjonen. Som nevnt må det gjøres en helhetsvurdering, der alle faktorene spiller inn.

Kan du heve kjøpet?

Hvis varen er i “vesentlig dårligere stand” enn du hadde grunn til å forvente ut ifra avtalesituasjonen, kan det være fristende å heve kjøpet. I så fall må man gjøre en ny vurdering. Er mangelen er så stor at du har en “rimelig grunn til å si seg løst fra kontrakten”? Dette er en ganske vag setning. Men poenget er at feilen må være så stor at det vil være rettferdig å gå fra avtalen i sin helhet.

I denne vurderingen er det relevant å se på mangelens betydning for kjøperen, hvor stort verditap mangelen medfører og om selgeren har opptrådt på en måte som gjør at vedkommende kan bebreides. Dette kan for eksempel være at selgeren har skjult mangelen bevisst, eller har løyet om tingen du har kjøpt.

Les også

Slik hever du kjøpet

Praktisk sjekkliste før du kjøper noe “som den er”

Du står foran en bruktbil eller båt som selges “som den er”, og selgeren virker grei nok. Men hva bør du egentlig sjekke før du slår til? Her er en kort sjekkliste som du kan bruke før du kjøper noe brukt:

  • Undersøk varen grundig: Ta deg god tid til å gå over hele gjenstanden, både innvendig og utvendig. Sjekk spesielt områder der feil ofte oppstår, for eksempel rust på biler eller fuktskader på båter.
  • Still konkrete spørsmål om historikken: Spør direkte om tidligere skader, reparasjoner og problemer. Har bilen vært i ulykker? Har båtmotoren stoppet før?
  • Be om dokumentasjon: Få fremvist kvitteringer på service, reparasjoner og eventuelle garantier. Manglende servicehistorikk kan være et faresignal.
  • Ta bilder av tilstanden: Dokumenter hvordan varen ser ut ved kjøpet, både oversiktsbilder og detaljbilder av slitasje eller små skader.
  • Få alle opplysninger skriftlig: Hvis selger sier “motoren går som en klokke” eller “null rust”, be om å få det skrevet ned. SMS eller e-post fungerer utmerket.

Jo dyrere varen er, desto grundigere bør undersøkelsen være. Det kan lønne seg å ta med en sakkyndig for gjennomgang ved kjøp over 100 000 kr. En grundig gjennomgang før kjøpet kan spare deg for både hodepine og store utgifter senere.

Mal for reklamasjon ved “som den er”-kjøp

Oppdaget du en feil etter kjøpet? Det første du må gjøre er å sende en skriftlig reklamasjon til selgeren, helst samme dag som du oppdager feilen. Mange kjøpere venter for lenge med å reklamere, og da kan rettighetene gå tapt. Bruk denne malen og send den på SMS eller e-post med en gang:

“Hei [selgers navn],

Jeg viser til kjøp av [bil/båt/annet] med reg.nr/beskrivelse [XXX] den [dato] for kr [beløp].

Jeg har nå oppdaget følgende mangel: [Beskriv feilen konkret – f.eks. “Motoren stopper når jeg kjører i over 80 km/t” eller “Det lekker vann inn i bagasjerommet ved regn”].

Dette er vesentlig dårligere enn jeg hadde grunn til å forvente fordi [forklar hvorfor – f.eks. “du opplyste at bilen var i god teknisk stand” eller “til denne prisen forventer man en bil uten alvorlige feil”].

Jeg krever derfor [velg ett av følgende]: – At du retter feilen for din regning – Prisavslag på kr [beløp]
– Heving av kjøpet mot tilbakelevering av varen

Jeg ber om svar innen 7 dager.

Vennlig hilsen [Ditt navn og telefonnummer]”

Behold alltid kopi av det du sender. Hvis selger ikke svarer innen rimelig tid, send en purring der du varsler at du vil gå videre med saken. Husk at selv om varen er solgt “som den er”, har du fortsatt rettigheter hvis feilen er alvorlig nok eller hvis selger har gitt feil opplysninger.

Hva sier kjøpsloven § 19 om opplysningssvikt fra selgeren?

Det andre tilfellet der varen har en mangel på tross av “som den er”-forbeholdet, er det har skjedd opplysningssvikt fra selgerens side. Dette kan skje i form av uriktige opplysninger, eller tilbakeholdte opplysninger. Vi tar for oss disse hver for seg.

Uriktige opplysninger

Av kjøpsloven § 19 bokstav a følger det at selv om tingen er solgt «som den er», har den en mangel hvis den ikke svarer til opplysning som selger har gitt om gjenstanden, dens egenskaper eller bruk. Videre må de uriktige opplysningene kunne antas å ha innvirkning på kjøpet.

Det vil altså være en mangel hvis selgeren har gitt uriktige opplysninger som man kan anta at har hatt betydning for kjøpet. Loven krever ikke at av kjøpet ikke hadde blitt gjennomført, det er tilstrekkelig at handelen hadde blitt gjort på andre vilkår. Det kan for eksempel hende at kjøpesummen hadde vært lavere om du hadde fått riktige opplysninger.

Man må skille mellom uriktige opplysninger, og rosende ord om tingen som selges. Det er stor forskjell på å si at en bil har gått færre kilometer enn det den har, enn at man sier at bilen er “flott”, “god”, eller lignende. Det er ikke ulovlig å fremme positive egenskaper, men det går en grense. Om selgeren sier at bilen er “god som ny”, “feilfri” eller lignende, gir dette grunnlag for forventningene til kjøperen.

Hvis det viser seg at bilen har mange feil, kan dette være misvisende og uriktige opplysninger. Merk at det er ikke noe krav om at selgeren må ha gitt uriktige opplysninger bevisst for at det skal være en mangel. Selgeren er også ansvarlig hvis informasjonen som ble gitt ikke stemmer.

Tilbakeholdte opplysninger

Etter kjøpsloven § 18 bokstav b vil tingen ha en mangel hvis selgeren har latt være å gi opplysninger om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til, og som kjøperen hadde grunn til å regne med å få. På samme måte som ved uriktige opplysninger, er det en forutsetning at de manglende opplysningene må kunne antas å ha innvirket på kjøpet.

Ordet “vesentlige” viser til at det er opplysninger om viktige forhold som må være tilbakeholdt. Dette kan for eksempel være opplysninger om ødelagte deler. Et annet eksempel er at tingen ikke kan brukes til det som man forventer ved kjøpet.

I tillegg må unnlatelsen antas å ha innvirket på kjøpet. Som regel vil alle “vesentlige” forhold kunne antas å ha innvirket på kjøpet, så dette er sjeldent problematisk. For det tredje må kjøperen ha kjent til eller burde kjent til denne opplysningen. Til forskjell fra uriktige opplysninger er det altså et krav om at selger kan bebreides for den tilbakeholdte informasjonen.

Type kravOrdinært salg“Som den er”-salgForskjell
RettingMangel krevesVesentlig dårligere standHøyere terskel
OmleveringOfte muligSjelden praktisk muligBruktevarer vanskelig
PrisavslagRelativt enkeltMå være vesentligStrengere krav
HevingVesentlig mangelVesentlig + vesentlig dårligereDobbel terskel
ErstatningØkonomisk tapSamme som ordinærtIngen forskjell
SAMMENLIGNING: Tabellen viser forskjellen mellom ordinære kjøp og “som den er”-kjøp.

Kjøperens krav dersom varen har en mangel i henhold til kjøpsloven § 19

Selv om varen er solgt “som den er”, har du fortsatt rettigheter hvis det foreligger en mangel etter kjøpsloven §19. Loven gir deg faktisk fem ulike måter å få rettet opp situasjonen på. Hvilket krav som passer best, avhenger av hvor alvorlig mangelen er og hva som er praktisk mulig i din situasjon. Men du kan ikke alltid velge fritt mellom kravene:

  • Retting
  • Omlevering
  • Prisavslag
  • Heving
  • Erstatning

Kravene kan brukes både enkeltvis og i kombinasjon. Du kan for eksempel kreve prisavslag og samtidig få erstatning for utgifter mangelen har påført deg. Eller du kan først gi selgeren mulighet til å rette feilen. Hvis det ikke fungerer, kreve heving av kjøpet. Men hovedregelen er at du må gi selgeren en rimelig sjanse til å ordne opp.

Retting

Retting er den vanligste konsekvensen for varer som har en mangel. Ved retting skal selgeren reparere tingen for egen regning, slik at den er i samme stand som man avtalte.

Selgeren har også mulighet til å tilby retting dersom du stiller andre krav. Hvis du for eksempel ønsker å heve kjøpet, kan selgeren kreve å reparere mangelen for å slippe dette.

Omlevering

Omlevering går ut på at selgeren gir deg en tilsvarende vare. Det er ikke alltid like enkelt å omlevere en vare som selges “som den er”. Disse er ofte brukte, og det vil være vanskelig å finne en brukt ting i samme tilstand som man har avtalt. Ved brukte ting er det ofte mer relevant å rette mangelen, eller gi et prisavslag.

Prisavslag

Hvis varen du har kjøpt er i dårligere stand enn forventet, er prisavslag en av de enkleste løsningene for begge partene. Dette gjelder særlig der selger ikke ønsker å rette mangelen, og der omlevering ikke er mulig. Prisavslag er også en mye raskere løsning enn de andre kravene.

Det er mange ulike måter å regne ut et prisavslag på, men som regel tar man utgangspunkt i verdireduksjonen på tingen. Man kan også bli enige om et prisavslag tilsvarende reparasjonskostnadene. Som regel vil kjøper og selger finne en god løsning her.

Heving

En av de vanligste ønskene fra kjøperens side, er at kjøpet heves. I så fall får selgeren tilbake tingen, og kjøperen får tilbake pengene han eller henne har betalt. Heving er den mest inngripende konsekvensen overfor selgeren. Det er derfor en høyere terskel for å nå gjennom med heving enn med de andre kravene.

Heving forutsetter at mangelen er “vesentlig”. Her må man gjøre en ny vurdering, i tillegg til vurderingen av om tingen er i “vesentlig dårligere stand” enn du hadde grunn til å forvente. Dette er altså to separate vurderinger som må gjøres. Noen ganger er tingen i dårligere stand enn du kunne forvente, uten at mangelen er så stor at heving er aktuelt.

Hvorvidt du kan heve kjøpet må bestemmes ut ifra en helhetsvurdering i saken. Her er det relevant å se på mangelens størrelse, muligheten til å løse problemet gjennom ett av de andre kravene (retting, omlevering, prisavslag), og om selgeren kan klandres for feilen. Hvis selgeren har opptrådt på en klanderverdig måte, for eksempel ved å lyve eller på andre måter lure deg, er det lettere at heving blir aktuelt.

Les også

Slik fremmer du et erstatningskrav

En mann i dress tar en mann i snekkerbukse i hånden. Det er en illustrasjon. Brukt som bilde i sak om erstatningskrav.

Erstatning

I tillegg til de andre kravene (retting, omlevering, prisavslag, heving), kan det hende at du har krav på erstatning. Erstatningen er ment for å dekke annet økonomisk tap enn det som løses gjennom eksempelvis prisavslag.

Vi kan tenke oss et eksempel der du har kjøpt en bil. Bilens motor er ødelagt, og det koster 30 000 kroner å reparere den. I tillegg til et prisavslag på 30 000 kroner, kan du få erstatning for utgifter til leiebil, tauebil, og andre tilsvarende utgifter som kommer på siden av den opprinnelige feilen. Husk at du har en tapsbegrensningsplikt, altså må du forsøke å finne rimelige løsninger. Du kan ikke forvente å leie en limousin til og fra jobb på selgers regning.

Slik klager du ved et «som den er»-forbehold

Hvis du har kjøpt en vare som ble solgt “som den er”, gjelder de samme reglene som ellers i kjøpsloven. Det er to reklamasjonsfristen du må forholde deg til:

  • Relativ reklamasjonsfrist
  • Absolutt reklamasjonsfrist

Den relative reklamasjonsfristen innebærer at du må gi beskjed til selgeren “innen rimelig tid” etter at du oppdaget, eller burde ha oppdaget mangelen. Fristen begynner altså å løpe da du burde ha oppdaget feilen. Det er viktig at du sier ifra med en gang du vet at noe er galt.

Det er ikke klart hvor lenge “rimelig tid” er, og det vil variere fra sak til sak. Om bilen du har kjøpt kneler på veien hjem fra selgeren, forventes det at du reagerer relativt raskt. Det går fort å sende en melding der man sier ifra hva som har skjedd.

Det er ikke alle mangler som er like synlige som motorhavari. Om det er en ulyd, eller andre mer diffuse signaler på at noe er feil, får man litt lengre tid til å finne ut hva som skjer. Likevel er det lurt å sende melding til selgeren om at man har oppdaget at noe er galt, men trenger tid til å finne ut hva feilen er. På denne måten er du sikker på at du har gitt selgeren beskjed innen tidsfristen.

Den absolutte reklamasjonsfristen er på to år etter at du mottok varen. Ved kjøp mellom private eller mellom næringsdrivende må du altså stå for utgiftene til feil og mangler som oppstår etter at to år har gått. Det finnes likevel unntak.

Tips! Når du gir beskjed til selgeren, er det en fordel at dette gjøres skriftlig. På denne måten kan du bevise at du har reklamert tidsnok hvis det oppstår uenigheter i etterkant.

Ytterligere rettigheter ved forbrukerkjøp

Det er viktig å påpeke at kjøpslovens regler bare kommer til anvendelse for kjøp og salg mellom privatpersoner eller handel der begge parter er næringsdrivende. Er du en privatperson og har kjøpt en vare av en næringsdrivende er det forbrukerkjøpsloven som kommer til anvendelse.

Her vil du som kjøper ha et mye større vern i loven, og varen har en mangel hvis den er i dårligere stand enn du kunne regne med. Dermed er det altså ikke et krav til “vesentlig dårligere stand”, slik som i kjøpsloven. Det er viktig å merke seg om kjøpet er gjort av en privatperson, eller av en næringsdrivende. Dette kan ha mye å si for resultatet av saken.

Det er i tillegg forbudt for næringsdrivende å ta “som den er”-forbehold når de selger til forbrukere. Forbudet trådte i kraft fra 1 januar 2024. Endringen gjelder kun salg etter denne datoen. Kjøp som ble gjort før 2024 følger de gamle reglene.

Vi hjelper deg å finne advokat innen kontraktsrett

Få tilbud fra 3 advokater innen kontraktsrett. Tjenesten er helt gratis og uforpliktende.

Kontakt advokat for spørsmål om “som den er” forbehold og kjøpsloven § 19

Som du kan se, er det mange vurderinger som må gjøres for å finne ut av hva du har krav på i saken. Hvis du har spørsmål om kjøpsloven § 19 kan du fylle ut skjemaet på siden. Du vil du bli kontaktet av tre advokater som svare på spørsmål, og eventuelt gjøre en vurdering av din aktuelle sak. En utfylling av skjemaet er gratis og uforpliktende.

Ved å snakke med en advokat, kan du få veiledning tilpasset din konkrete sak. På denne måten vet du at dine interesser ivaretas på best mulig måte. Da kan du også sammenligne erfaring, priser og annet som er viktig for deg.

Få svar på ofte stilte spørsmål om kjøpsloven §19

Advokatmatch er en tjeneste levert av Lead Service AS

Org. nr. 922 997 454