Bilde

IKKE UVANLIG Å ANGRE: Det er ikke alle nettkjøp som er like gjennomtenkte. I mange tilfeller har du angrerett.

Når har man angrerett?

Sist oppdatert: 19. mai 2023

Det korte svaret er at du ikke har angrerett hvis du har kjøpt en vare i en fysisk butikk. Hvis du angrer på handelen, er du avhengig av butikkens egne regler for bytte og retur. 

Vi anbefaler at du undersøker butikkens regler for retur og åpent kjøp i forkant av handelen. På denne måten vil du spare deg for mye irritasjon i etterkant hvis du angrer. Flere forhandlere har veldig gunstige kjøpsvilkår, med mange uker åpent kjøp og byttemuligheter. Noen lar deg til og med prøve produktet en viss periode for å se om du er fornøyd.

Du har bare angrerett hvis du har kjøpt en vare utenfor selgerens faste utsalgssted, eller gjennom «fjernsalg» der du eller selgeren ikke møtes fysisk. Typiske eksempler er dørsalg, telefonsalg eller salg over internett. 

Merk! Angrerett er ikke er det samme som avbestillingsrett. For å avbestille en vare, må det skje før varen er levert til forbrukeren (Se forbrukerkjøpsloven § 41).

Kortversjonen

  • Angrerettloven gjelder for kjøp gjennom fjernsalg, eller salg utenfor selgerens faste forretningslokaler. Kjøperen må være en privatperson, og selgeren må opptre i næringsvirksomhet.
  • Unntak fra dette er salg fra salgsautomater eller andre automatiserte forretningslokaler, salg eller oppføring av fast eiendom, pakkereiser og reisegaranti, og kjøp av varer eller tjenester til en verdi under 300,-
  • Andre unntak er varer som ikke kan skilles fra hverandre ved blanding, lav holdbarhet, spesialbestilte eller personlig tilpassede varer, ting med forsegling etter at forseglingen er brutt, eller digitalt innhold.
  • For å bruke angreretten må du gi selgeren beskjed om dette. Ofte får du et angrerettskjema sammen med ordrebekreftelsen.

Hva sier loven?

Det er angrerettloven som gjelder når du har handlet en vare eller tjeneste fra en næringsdrivende, og handelen skjer ved fjernsalg eller salg utenom selgerens faste forretningslokaler. 

Typiske eksempler er dørsalg, salg via stand på messer, telefonsalg, eller handel over nett. Lengre ned i artikkelen kan du lese mer om hva som karakteriseres som fjernsalg og salg utenom faste forretningslokaler. 

Hvis kjøpet ditt omfattes av angrerettloven, har du 14 dagers angrefrist.

Angrerettloven har et minimumskrav på 300 kroner for at du skal kunne angre på kjøpet. Summen er etter at alle tilleggskostnader som f.eks. frakt er inkludert. 

Vi hjelper deg å finne advokat innen kontraktsrett

Få tilbud fra 3 advokater innen kontraktsrett. Tjenesten er helt gratis og uforpliktende.

Unntak fra angrerettloven

For å vite når du kan angre, er det en fordel å ha oversikt over hvilke tilfeller som ikke gir deg angrerett gjennom angrerettloven. 

I angrerettloven § 2 står tilfellene som loven ikke omfatter: 

Blant annet vil ikke loven omfatte: 

  • Salg fra salgsautomater og andre automatiserte forretningslokaler
  • Salg eller oppføring av fast eiendom, og rettighetene til fast eiendom (Her er det et unntak for utleie). 
  • Pakkereiser eller reisegaranti. Dette reguleres av pakkereiseloven. 
  • Salg av varer og tjenester der verdien er 300,- eller mindre når frakt og andre tilleggskostnader er inkludert. 

Angrerettloven § 22 sier at det også vil være unntak fra angreretten for:

  • Varer som ikke kan skilles fra hverandre etter at de er blandet. Eksempelvis ferdigblandet sement.  
  • Varer som har lav holdbarhet, eks. Bestilling av planter på nett, matvarer, eller lignende. 
  • Spesialbestilte varer, eller varer som er klart personlige. Eksempelvis spesialbestilte møbler, bestilling av varer med påsydd navn eller fremkalling av bilder. 
  • Forseglede varer, etter at forseglingen er brutt. Eksempelvis undertøy, barberhøvler og andre hygieneartikler.
  • DVD, CD-er og andre programvarer etter brutt forsegling.
  • Digitalt innhold som ikke leveres fysisk når leveransen er begynt. Eksempelvis nedlastning av film, spill, eller musikk.

Hva er et fjernsalg?

I angrerettloven er et fjernsalg en avtale som er inngått uten at du og den næringsdrivende er «fysisk til stede samtidig». 

I praksis betyr dette at handelen skjer uten at du og selgeren møtes, og kommunikasjonen mellom dere skjer gjennom fjernkommunikasjonsmidler som telefon, over internett, eller lignende. 

Siden det er et krav at kommunikasjonen mellom deg og selger utelukkende skjer gjennom fjernkommunikasjonsmidler, vil du ikke ha angrerett hvis du er innom forretningslokalet i forbindelse med handelen. 

Det blir vanligere og vanligere med handler i form av klikk og hent i butikk. I flere av tilfellene vil du ha mulighet til å reservere varen i butikken, og betale når du henter den. Her er det verdt å merke seg at man er innom forretningslokalet før handelen er gjennomført, og angreretten faller bort. Et salg gjennom klikk og hent regnes ikke som et internettsalg!

For at et salg skal være et fjernsalg, må selgeren tilby eller oppfordre til at handelen skal skje gjennom fjernkommunikasjonsmidlene. Dette kravet går vi ikke nærmere inn på her, siden det som oftest er lagt opp til betalingsløsninger på nettsidene til forhandlerne. 

Salg med angrerett: Du skal kjøpe en ny TV, og finner en du liker godt på nettsiden til en elektronikkforhandler. Du betaler TV-en gjennom forhandlerens nettside, og velger å hente varen i butikken som er nærmest deg. I dette eksempelet er hele handelen gjennomført gjennom fjernkommunikasjonsmidler, selv om du velger å hente varen i butikken.

Salg uten angrerett:

– Du skal fremdeles kjøpe en ny TV, men du vil se på utvalget i butikken før du bestemmer deg. Istedenfor å betale på nettsiden, velger du å reservere TV-en med klikk og hent, der du betaler for varen i butikken når du henter den. I dette tilfellet vil du være innom selgerens forretningslokaler før handelen er gjennomført, og du vil ikke ha angrerett. 

– Du skal fortsatt ha en ny TV, men denne gangen går du innom flere elektronikkforhandlere for å forhøre deg om pris og aktuelle modeller. Du snakker med flere hyggelige selgere, og de skriver ut flere tilbud som du skal se på når du kommer hjem. De skriver også ned nummeret butikken kan nås på, sånn at du slipper å komme tilbake for å legge inn en bestilling. 

Når du kommer hjem, velger du å gå for tilbud nr. 1, og ringer butikken. De legger inn en bestilling, og sender deg fakturaen på e-post. I dette tilfellet er kjøpet gjort over telefon, men du har både vært innom butikken, og det er du som tar kontakt med selgeren i etterkant. I dette tilfellet har du ikke 14 dagers angrerett. 

Hva er et salg “utenom faste forretningslokaler”?

Hvis handelen er gjort utenom selgerens faste forretningslokaler, har du angrerett selv om du og selgeren er fysisk til stede samtidig.  

I loven er faste forretningslokaler definert som stedet der selgeren «utøver sin faste virksomhet». I de fleste tilfeller vil dette være den fysiske butikken eller utsalgsstedet som selgeren bruker til daglig. 

De vanligste formene for salg utenom faste forretningslokaler er kjøp gjennom gatesalg, messesalg, og dørsalg der selgeren oppsøker deg. 

Eksempler:

1. Det vil for eksempel være et salg utenom faste forretningslokaler hvis et alarmselskap ringer på døren din hjemme for å selge deg sikkerhetsprodukter. 

2. Hvis du handler den nyeste elektronikken på en elektronikkmesse, vil dette være et salg utenom selgerens faste forretningslokaler fordi salget gjøres på en stand i messe-sammenheng. 

3. Det vil også være et salg utenom faste forretningslokaler hvis du blir oppsøkt på gaten av veldedige organisasjoner som vil verve deg som bidragsyter. Som oftest vil dette innebære at du forplikter deg til å betale et standardbeløp i måneden. Her vil du også ha 14 dagers angrerett. 

Siden du har 14 dagers angrerett når handelen er gjort gjennom fjernsalg, eller salg utenom faste forretningslokaler, er det bedre å gjennomføre handelen på butikkens nettside enn i butikkens fysiske kasse hvis du har mulighet til dette. Dersom du skulle angre i etterkant, vil du ha en lovfestet rett til å få igjen pengene uten å oppgi grunn.

Hvordan bruker du angreretten?

For å bruke angreretten må du gi beskjed til selgeren innen angrefristen går ut. Du trenger ikke å begrunne hvorfor du angrer, men du må varsle om at du ønsker å benytte deg av angreretten. 

Angrefristen er på 14 dager fra handelen ble inngått, eller fra da du fikk varen overlevert. Hvis selgeren ikke har gitt deg opplysninger om angrefristen, vil du ha 12 måneders angrefrist etter at de opprinnelige 14 dagene har gått. 

Det er lurt å gi selgeren en skriftlig beskjed på at du vil bruke angreretten, slik at du har dokumentasjon på at du har angret tidsnok. Hvis det oppstår konflikt i etterkant, vil det være vanskelig å bevise at du har angret innen tidsfristen hvis du ga beskjed muntlig. 

Hvis varen er ødelagt eller i dårligere stand enn da du mottok den, vil kanskje selgeren nekte å akseptere at du bruker angreretten. Du har lov til å prøve varen, men ikke bruke den aktivt. Det er derfor lurt å ta vare på alt av originalinnpakning sånn at varen er i likest mulig stand som da du fikk den. 

Hvis varen er kjøpt over stand eller telefon, skal selgeren dekke fraktkostnadene og emballasjen til returen. 

Hvis du har kjøpt varen på nett eller gjennom annet fjernsalg, vil du måtte betale returkostnadene selv så lenge selgeren har opplyst om dette. Ellers er det selgeren som må dekke returkostnadene. 

Vi hjelper deg å finne advokat innen kontraktsrett

Få tilbud fra 3 advokater innen kontraktsrett. Tjenesten er helt gratis og uforpliktende.

Hvis det oppstår uenighet

Hvis du og selgeren ikke blir enige, er det mulig å ta kontakt med Forbrukerrådet. På deres nettsider finner du et standard klageskjema, og de har også utarbeidet en veileder som gir deg en detaljert oversikt over angrerettloven.

Ved å ta kontakt med en advokat, vil du kunne få god rådgivning tilpasset saken din.

Ofte stilte spørsmål om angrerett

frase

Hva er angreretten og når gjelder den?

Angreretten er en rettighet som forbrukere har ved kjøp av varer og tjenester utenfor fast utsalgssted, som for eksempel netthandel, telefonsalg og dørsalg. Angreretten gir forbrukeren muligheten til å angre kjøpet innen en bestemt frist uten å oppgi noen grunn.

frase

Hvor lang er fristen for å benytte angreretten?

Angrerettsfristen er normalt 14 dager fra forbrukeren har mottatt varen eller inngått avtale om kjøp av tjenester. Dersom selgeren ikke har opplyst om angreretten, kan fristen forlenges til 12 måneder. Fristen går aldri ut over 12 måneder fra utløpet av den opprinnelige fristen.

frase

Hvordan kan en forbruker benytte seg av angreretten?

For å benytte seg av angreretten må forbrukeren informere selgeren om at de ønsker å angre kjøpet innen fristen. Dette kan gjøres ved å fylle ut et angreskjema som selgeren skal stille til rådighet, eller ved å gi en annen utvetydig erklæring om at de ønsker å angre.

frase

Er det noen unntak fra angreretten?

Ja, det finnes noen unntak fra angreretten. Eksempler på unntak inkluderer kjøp av varer som raskt forringes eller blir foreldet, varer med personlig preg eller spesialtilpassede varer, forseglede varer som av helse- eller hygieneårsaker ikke egner seg for retur, og tjenester som allerede er fullført med forbrukerens samtykke.

Advokatmatch er en tjeneste levert av Lead Service AS

Org. nr. 922 997 454