PLAGSOMME NABOER: Støy, lukt eller andre irritasjonsmomenter kan ha mye å si for trivselen i hverdagen.
Sist oppdatert: 12. september 2025
Har naboen spilt høy musikk til langt på natt? Eller kanskje lukten fra leiligheten ved siden av gjør det ubehagelig å bo hjemme? Det å skulle klage på nabo i borettslag kan føles ubehagelig, men noen ganger er det helt nødvendig for å få tilbake trivselen i eget hjem. Vi forstår at det ikke er lett å ta opp problemer med folk du møter i oppgangen hver dag. Mange vegrer seg lenge før de tar steget.
Når du bor tett på andre mennesker, må du naturligvis tåle mer enn om du bodde i enebolig med god avstand til naboene. Borettslaget har sine vedtekter som regulerer hva som er akseptabelt, men selv disse gir rom for skjønn. Det betyr at festbråk en gang i måneden kanskje må tolereres. Men høy musikk flere ganger i uken definitivt gir grunn til klage.
De fleste borettslag følger disse grunnreglene for hva som er akseptabelt:
Det er imidlertid viktig å sjekke borettslagets vedtekter grundig. Disse trumfer ofte generelle retningslinjer og gir deg konkrete holdepunkter når du skal vurdere om naboen har gått over streken. Du finner vedtektene enten på borettslagets hjemmeside, i velkomstpakken du fikk da du flyttet inn eller ved å kontakte styret direkte.
Få tilbud fra 3 advokater innen eiendomsrett. Tjenesten er gratis og uforpliktende.
Det første man bør gjøre om man irriterer seg over naboens oppførsel er å legge frem dette på en ordentlig og høflig måte overfor den det gjelder. Det kan hende at naboen ikke var klar over at han var til sjenanse, og således endrer oppførsel. Da er problemet ute av verden for begge parter.
Om det er slik at naboen det gjelder har brutt ordensbestemmelsene, eller andre vedtekter dere har i borettslaget bør du henvise til disse og vise i detalj hva du fant støtende. Det kan være smart å prøve å sette seg inn i naboens situasjon. Om det var en enkel hendelse som var bakgrunnen til sjenanse, bør du vise mer skjønn, enn om det er et gjentagende problem.
Om den muntlige klagen ikke hjalp, kan den andre henvendelsen være skriftlig. Den bør være mer formell enn den muntlige henvendelsen. I denne klagen er det essensielt at du er konkret, og at du tydelig får frem hva du klager på.
Det er en del ting det kan være smart å inkludere i denne klagen. Det er blant annet:
Grundig dokumentasjon er ofte det som avgjør om du får medhold eller ikke. Styret trenger konkrete bevis for å kunne handle. Og jo mer detaljert dokumentasjon du har, desto sterkere står saken din. Det holder ikke å si at naboen bråker “hele tiden”. Du må kunne bevise det med fakta. Du bør derfor samle inn følgende bevis:
Husk at all dokumentasjon må være datert og signert der det er relevant. Du bør også ta vare på all skriftlig kommunikasjon med naboen og styret, for eksempel e-poster, tekstmeldinger og brev. Organiser dokumentasjonen kronologisk i en mappe eller digitalt. Da har du alt samlet.
Om heller ikke den skriftlige klagen hjalp er neste steg å ta kontakt med styret i borettslaget. I et borettslag er det styret som har ansvaret for å melde fra til de beboerne som bryter reglene. Det er styret som til syvende og sist kan følge opp med et salgspålegg i henhold til Burettslagslova § 5-22.
Ved en skriftlig klage til styret er det viktig å være saklig og korrekt. Ikke la følelsene ta overhånd, men få tydelig frem ditt standpunkt. Du kan bruke den samme malen som du brukte når du skrev klage til naboen.
Men i tillegg til de punktene kan det være lurt å inkludere litt mer. Få frem at du har tatt opp problemstillingen med naboen tidligere både muntlig og skriftlig, uten å ha sett noen tegn til bedring. Legg gjerne ved dette brevet som et eget vedlegg.
Om naboen fortsetter i det samme sporet selv etter at styret har gitt han en skriftlig advarsel er det bestemmelser både i burettslagslova og eiersekssjonsloven som gir styret i et borettslag eller sameie muligheter for å fjerne en beboer som det er spesielt store problemer med.
Det er viktig å merke seg at det er svært strenge krav til bevis hva gjelder både overtredelsen og saksgangen til styret, for at en beboer kan bli tvunget til å selge. Som klager er det som sagt viktig med bevisførsel, det mer og grundigere, det bedre.
Det er også smart å sende en skriftlig klage til både styret og den beboeren det gjelder hver gang det er en gjentagende hendelser. Styret bør også gjøre dette til beboeren det gjelder. Grunnen er at, for at en beboer kan pålegges å selge seksjonen sin stilles det krav til at det er gjentatte hendelser. Det må også ha kommet flere skriftlige klager fra andre beboere (som ikke kan være anonyme), samt flere skriftlige varsler i fra styret.
Få tilbud fra 3 advokater innen eiendomsrett. Tjenesten er helt gratis og uforpliktende.
Det er dessverre ikke uvanlig at styret ikke finner dine problemer like store som det du gjør. Ting tar ofte tar mye lengre tid enn det du som skadelidende hadde sett for deg. Det er også en del borettslagsstyrer som er sammensatt av folk som ikke innehar den kompetansen som kreves for at du skal komme videre som skadelidende nabo.
Om styret ikke tar deg på alvor bør du oppsøke advokat som kan geleide deg gjennom hele prosessen. Så fremt du har innboforsikring, vil den også vanligvis dekke deler av advokatkostnadene i slike saker. Det finnes advokater som spesialiserer seg på nabotvister, og de har ofte lang erfaring i å løse nettopp slike saker.