NØYE REGULERT: Det er heldigvis regulert i loven omtrentlig hvor mye håndverkeren kan fakturere.
Sist oppdatert: 28. desember 2023
Har du noen gang åpnet en faktura fra håndverker og tenkt, “Hva i all verden…?!” Hvis svaret er ja og du lurer på hvordan du skal bestride kravet, da har du kommet til rett sted. Og hvis svaret er nei, vil du fortsatt ha nytte av denne artikkelen – hvem vet når den dagen kommer?
Det er aldri gøy å betale for mye, spesielt ikke når det gjelder store prosjekter som å renovere huset eller pusse opp badet. Ikke bare føles det som å hive penger ut av vinduet, men du kan også føle deg lurt. Sitter du i tillegg igjen med arbeid som rett og slett ikke er godt nok utført, kan hele situasjonen være ganske fortvilende.
Her i denne guiden ser vi nærmere på hvordan du bestrider en faktura fra håndverker som er feil eller misvisende, samt identifiserer urettferdige eller feilaktige krav.
Det kan oppstå forskjellige situasjoner som fører til at du kanskje ønsker å bestride håndverkerfakturaen. Kanskje jobben tok lengre tid enn avtalt? Kanskje håndverkeren har lagt til ekstra kostnader som ikke ble diskutert på forhånd? Eller kanskje du bare har en magefølelse på at noe ikke stemmer?
Mange av oss har stått overfor den forvirrende og ofte overveldende oppgaven å granske fakturaer, usikre på om det vi ser er rettferdig og korrekt. Da er det viktig å vite hva en faktura fra håndverker skal inneholde.
Vanligvis skal regningene inneholde opplysninger som navn og kontaktinformasjon for både deg og håndverkeren, en detaljert beskrivelse av arbeidet som er utført, materialkostnader, arbeidskostnader og eventuelle ekstra kostnader som reisekostnader. Og selvfølgelig, totalbeløpet du skylder. Du bør alltid se etter tegn på feil når du mottar en faktura. Det kan likevel være vanskelig å oppdage eventuelle feil eller overprising.
Vi anbefaler også at du tar en nærmere titt på priser som rett og slett virker for høye. Ikke vær redd for å kontakte håndverkeren for å be om en forklaring, og husk å alltid sjekke fakturaen nøye! Pålitelige og seriøse håndverkere har ingenting å skjule, og de hjelper deg gjerne med å forstå fakturaen eller forklare gebyrer som du føler deg usikker på.
Få tilbud fra 3 forskjellige advokater. Helt gratis og uforpliktende
Hvis du så noe i fakturaen fra håndverkeren som du reagerte på, kan det være smart å stoppe opp og gjøre litt videre undersøkelser før du bestrider den. Det å identifisere en urettferdig regning kan føles litt som å løse et detektivmysterium. Men med de rette verktøyene i hånden, kan du avdekke de skjulte ledetrådene.
Det første du bør gjøre er å sjekke om fakturaen stemmer overens med det opprinnelige tilbudet eller kontrakten. Vesentlige avvik kan være tegn på at noe er galt. Andre røde flagg kan inkludere uklare beskrivelser av arbeidet, gebyrer for tjenester du ikke var klar over eller arbeidstimer som virker urimelig høye.
Kanskje håndverkeren har fakturert for mer materiale enn det som faktisk ble brukt? Overfakturering og dårlig utført arbeid er definitivt to gode grunner til å bestride en faktura. Her er noen flere grunner og scenarioer der det kan være hensiktsmessig å bestride håndverkerfakturaen:
Et godt triks er å sammenligne fakturaen med markedsprisene. Hvis håndverkeren tar betydelig mer enn gjennomsnittsprisen for lignende tjenester, kan det være grunn til bekymring. Husk også å sjekke om det er lagt til ekstra kostnader, uten noe forklaring.
Noen ganger er det kanskje ikke feil i selve regningen som får deg til å reagere, men dårlig utført arbeid. Slurvete arbeid kan altså være enda en årsak til hvorfor du ønsker å bestride fakturaen til håndverkeren. Men akkurat denne problemstillingen kan ha flere løsninger. La oss se på et eksempel og mulige løsninger.
Tenk deg dette: Du hyrer inn en maler for å piffe opp stuen. Dere avtaler en pris, du plukker ut farge og venter spent på at håndverkeren skal sette i gang. Endelig er den avtalte dagen der. Maleren kommer, maler og … forvandler din koselige stue til noe som minner mer om en scene fra en skrekkfilm. Og fargen var absolutt ikke den som du valgte.
Når fakturaen kommer, så har du forståelig nok ikke så veldig lyst å betale. Da kan det være på tide å bestride fakturaen.
Du kan altså bestride fakturaen fra håndverker hvis arbeidet er dårlig utført. Samtidig er det viktig å være obs på at slike scenarier kan løses på forskjellige måter. Du kan for eksempel velge å gi maleren en ny sjanse eller kreve reklamasjon for å hente inn noen andre til å utføre jobben.
Dette kan du ha krav på, dersom du oppdager feil og mangler ved arbeidet:
Uansett hvilken løsning du helst foretrekker, må du alltid begynne med å kontakte håndverkeren. Du har fem års reklamasjonsrett på arbeid som utføres på fast eiendom, men du må likevel reklamere så fort som mulig – ellers kan du miste reklamasjonsretten. Det er også viktig å være obs på foreldelsesfristen på tre år.
Saken foreldes hvis det går mer enn tre år, uten at håndverkeren utbedrer feilen. Du må enten gå til domstolen eller klage formelt til Forbrukertilsynet for å avbryte denne fristen.
Det finnes visse steg du må ta for å kunne bestride en faktura fra håndverker eller for å be om kompensasjon. Du må følge disse stegene nøye, ellers kan det hende at du mister rettighetene dine som forbruker. Håndverkeren skal også alltid få muligheten til å ordne eventuelle feil i fakturaen eller ved arbeidet før du kan ta saken videre.
Slik bestrider du håndverkerfaktura, steg for steg:
Hvis håndverkeren fortsatt nekter å løse problemet, kan det være på tide å involvere en advokat eller ta saken til retten. En advokat kan hjelpe deg med å forstå dine rettigheter, forhandle fram løsninger og gi deg gode råd underveis. Noen ganger kan bestridelsen ta litt tid. Da er det viktig å ikke gi opp, og huske på dine forbrukerrettigheter.
Få tilbud fra 3 forskjellige advokater. Helt gratis og uforpliktende
Du har nå fått mye god informasjon om hvordan du bestrider en faktura fra håndverker, dersom du synes at den er urettferdig eller for høy. Det viktigste er å ta kontakt med håndverkeren skriftlig så raskt som mulig for at du ikke skal miste reklamasjonsretten din. Heldigvis har du mange rettigheter som forbruker, og du kan blant annet kreve prisavslag, retting av arbeid, erstatning og heving av kontrakt.
Husk å ta godt vare på all relevant dokumentasjon og kopi av skriftlig kommunikasjon, i tilfelle du må klage til Forbrukertilsynet eller ta saken videre med en advokat. Lykke til!