Gjelder angrerettloven ved bilkjøp?

Å kjøpe bil er en stor avgjørelse, men noen ganger går ikke alt helt etter planen. Det er lett å
kjøpe en bil man egentlig ikke hadde råd til, eller angre på valg av farge, modell eller merke.
I denne artikkelen kan du lese mer om mulighetene dine hvis du angrer på bilkjøpet.

Vi hjelper deg å finne den perfekte advokaten

Få tilbud fra 3 forskjellige advokater. Helt gratis og uforpliktende

Hva sier kjøpskontrakten?

Det første du må sjekke er hva som står i kjøpskontrakten du signerte med selgeren.

Hovedregelen er at avtaler skal holdes. Kontrakten er utgangspunktet for hvilke forpliktelser du som kjøper og selgeren har overfor hverandre. Hvis kontrakten inneholder en tidsbestemt angrerett eller angrefrist, vil det være uproblematisk å trekke seg fra kjøpet innen den angitte tidsperioden. Som oftest står det “bilen kan avbestilles innen 14 dager etter kjøpsdato”, eller er lignende formulering.

Hvis kontrakten ikke inneholder informasjon om angrerett, må den tolkes ut fra andre faktorer. Selv om alle forholdene rundt avtaleinngåelsen er relevante i vurderingen, er det vanskelig å bevise at du og selgeren har en felles forståelse om at kjøpet kan angres hvis dette ikke er nevnt skriftlig i kontrakten.

Viktig! For å forhindre problemer i etterkant av bilkjøpet, anbefales det at alle vilkår man har diskutert under forhandlingene gjøres skriftlige i kjøpskontrakten før den signeres. På denne måten vil det bli lettere for deg å rette krav mot selgeren hvis det blir nødvendig.

Hva sier loven?

Angrerettloven gjelder hvis bilen er kjøpt av en næringsdrivende som opptrer i næringsvirksomhet.

Avtalen må være inngått ved “fjernsalg” eller et salg utenom faste forretningslokaler. Dette er typisk telefonsalg der kjøperen blir oppringt av selgeren, handel på nett, eller lignende der kjøperen og selgeren ikke møtes fysisk. Hvis bilkjøpet ditt faller innunder denne kategorien, har du en angrefrist på 14 dager etter at bilen er overlevert.

Ved bilkjøp er det enten forbrukerkjøpsloven eller kjøpsloven som er det relevante rettslige grunnlaget for kravet ditt.

Hvilken av lovene som kommer til anvendelse, avhenger av forholdet mellom kjøperen og selgeren. Hvis du som privatperson har kjøpt bilen av en næringsdrivende, er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. Hvis bilkjøpet ble gjort mellom to privatpersoner, er det kjøpsloven som gjelder. Et typisk eksempel for bilkjøp gjort mellom privatpersoner, er handel av bruktbil på Finn.no.

I denne artikkelen kan du lese mer om angrerett på kjøp på Finn.no.

Hovedregelen i begge lovene er at du ikke har angrerett på bilkjøp. Grunnen til dette er at bilforhandlere vil få store problemer hvis kundene skal ha en ubetinget rett til å angre kjøpet.

Unntak fra lovverket

Før overtakelse av bilen

Hvis du ikke har hentet bilen enda, åpner forbrukerkjøpsloven (§ 41) for at man kan avbestille bilen «før levering». Hvis kontrakten ikke sier noe annet, kan bilselgeren kreve erstatning for «tap som er en følge av avbestillingen». Merk at denne paragrafen ikke gjelder dersom bilen allerede er levert. 

Det kan være lurt å undersøke om et avbestillingsgebyr er nevnt i kontrakten. Siden forbrukerkjøpsloven er ufravikelig vil ikke avtalevilkår som er mindre gunstige for forbrukeren ikke være gyldige. Hvis kontrakten har vilkår der kjøper ikke har mulighet til å avbestille før leveringen, vil disse være ugyldige. 

Hvis avbestillingsgebyret ikke er avtalt på forhånd, er hovedregelen etter § 52 at erstatningen skal tilsvare det «økonomiske tapet» bilselgeren har som følge av avbestillingen.

Etter at bilen er hentet

Hvis du allerede har hentet bilen, er situasjonen litt vanskeligere. 

Loven åpner for at kjøpet kan heves hvis to vilkår er oppfylt: 

  1. Bilen må ha en mangel etter forbrukerkjøpsloven § a.
  2. Mangelen må ikke være “uvesentlig” etter forbrukerkjøpsloven § 32, eller b. Mangelen må være et “vesentlig kontraktsbrudd” etter kjøpsloven § 39

Hvis bilen både har en mangel, og mangelen kan sies å være ikke «uvesentlig» eller et «vesentlig kontraktsbrudd», vil du ha mulighet til å heve kjøpet og få pengene tilbake.  

Viktig: Husk å gi selger beskjed innen reklamasjonsfristen hvis du har oppdaget en mangel! Som oftest er fristen på et par uker, og løper fra tidspunktet du burde ha oppdaget mangelen. Etter forbrukerkjøpsloven § 27 er det aldri mindre enn to måneders reklamasjonsfrist. 

Her kan du lese mer om reklamasjon i kjøpsloven. Denne gjelder for kjøp mellom to privatpersoner.

Avtalen kan være ugyldig

Hvis bilen du har kjøpt ikke har en mangel, kan avtalen fremdeles være ugyldig hvis den er «urimelig» eller «strider mot god forretningsskikk» (avtalelovens § 36). Terskelen for hva som gjør at avtalen anses som «urimelig» er høy, men det er verdt et forsøk å rette kravet mot selger. 

Vi hjelper deg å finne den perfekte advokaten

Få tilbud fra 3 forskjellige advokater. Helt gratis og uforpliktende